Berlingske Business
LIVE
14:15 Kopikamp med Netto sender design-virksomhed i knæ

Budskabet skal opleves

Kloge ord fra filosoffen, Confusius, udtalt år 551 f.k. Og hvor er det fantastisk, at selvom vi

nu skriver år 2002 e.k., indeholder ordsproget stadig en bemærkelsesværdig pointe, som erhvervslivet den dag i dag

kan lære meget af i relation til en virksomheds interne og eksterne kommunikation.



Vi kender det fra dagligdagen; man hører

en god historie men har glemt den, inden dagen er omme; man ser en sjov reklame men har glemt den egentlige afsender, inden nyhederne

er færdige.



Det er, når vi involveres og oplever, at vi - som Confusius sagde - forstår budskabet. Og med

det for øje har et forholdsvis nyt medie set dagens lys.



Mediet kaldes oplevelsesmarkedsføring og handler om at

kommunikere budskaber ved hjælp af oplevelser.



Det er sagt før, men faktum er, at vi som forbrugere overstimuleres

og bombarderes med daglige reklamebudskaber som aldrig før.



Vi er blevet særdeles kritiske og "svære

at nå ind til". Derfor har virksomheder brug for et kommunikations-værktøj, som når forbrugerens hjerte

-og opnår forbrugerens loyalitet.



De traditionelle medier som f.eks. print, radio og tv taler til enkelte af modtagerens

sanser, hvorimod oplevelsesmarkedsføring går i levende dialog med hele modtagerens sanse-sæt.



Budskabet virkeliggøres

og formidles ansigt til ansigt, menneske til menneske, og der skabes relationer. Derved bliver det ærligt, nærværende og

troværdigt - en oplevelse, som for modtageren er let at forholde sig til samt forstå.



Dertil kommer, at de strategisk

udviklede oplevelseskampagner også er et særdeles effektivt PR værktøj.



Lad mig komme med et eksempel:

Karolines Køkken udgav en ny kogebog i starten af september, "Mad!", målrettet unge ml. 18-24 år.



Med

udgangspunkt i virksomhedens værdier tog man fat i en problemstilling, som var yderst relevant internt såvel som eksternt:





"Er de danske mad- og køkkentraditioner ved at forsvinde -kan de unge begå sig i et køkken?".



Iscenesættelsen

skete i form af en paneldiskussion i Studenterhuset i København, med temaet "Mad Uden mor!".



Unge studerende

fra relevante uddannelser var inviteret sammen med pressen. Panelet blev sammensat af kendte som mindre kendte personligheder fra

forskellige brancher så som Forbrugerinformationen, Instituttet for Fremtidsforskning, forældrenes fagorganisation, elev-repræsentant

fra Suhr''s Seminar, en kendt ung kok, en kontroversiel tv-køkkenvært og en politiker. Ordstyrer var Trine Gregorius.





Resultatet blev en værdifuld dag med debat og diskussioner, som meget sent vil gå i glemmebogen.



Pressen fortalte

om emnet til en redaktionel værdi af godt og vel et par millioner kroner blandt andet via indslag på landsdækkende

TV i primetime.



Karolines Køkkens budskab blev stadfæstet via en symbol-oplevelse - og kogebogen sælger godt.



De

fleste virksomheder iværksætter jævnligt aktiviteter, som giver åbenlys lejlighed til at kommunikere virksomhedens

værdigrundlag, hjertet, til omverdenen.



Aktiviteter, hvor den personlige kontakt, dialogen og relationerne allerede eksisterer

- som f.eks. messer, konferencer, produktlanceringer, receptioner, personalearrangementer og sponsorater -bliver kun sjældent udnyttet

optimalt.



Hvorfor ikke anvende disse aktiviteter strategisk som en målrettet og professionel platform til kommunikation?





Hvorfor ikke lade omverdenen opleve virksomhedens inderste værdier via alt, hvad den gør og alt, hvad den er.



Dette

kræver naturligvis, at værdierne står klart for virksomheden.



Alt i alt vælger et stigende antal nationale

såvel som internationale virksomheder at anvende store dele af deres marketingbudgetter på kommunikationsstrategier med

oplevelsen som medie. Dét er en udvikling, som er kommet for at blive - ganske enkelt fordi oplevelsesmarkedsføring virker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen