Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Brugte lastbiler leveres over hele jordkloden

- Vi har hver dag flere henvendelser fra interesserede købere i tredjelande så som Afrika, Syd- og Mellemamerika, Østeuropa

samt Mellemøsten. Og op mod 90 pct. af henvendelserne sker over internettet. Vi sender fotos af de aktuelle biler til de interesserede

- og bliver vi enige, sender vi en kopi af fakturaen af sted. Og når pengene er her, sender vi bilerne.


Det siger Flemming

Østergaard, brugtcenterchef hos Scania-forhandler Topsted i Randers.


Topsted ligger direkte ud til motorvejen, men forhandlere

i Vestjylland har lige så gode chancer for at sælge bilerne, takket været internettet.


- Ofte er fragtprisen

det dobbelte af en brugt lastbil. Senest betalte jeg 72.000 kr. for at sende en ni-liter Scania til Afrika, men så kan man sætte

to biler oven på hinanden plus lidt reservedele - så bliver biler og forsendelsen det samme beløb, siger Flemming

Østergaard.


En af Danmarks største eksportører af brugt materiel til den 3. verden er Lastas i Hedensted.






Særlige

sælgere

- Mange henter selv deres brugte biler på vores adresse i Hedensted - men vi kan levere brugte lastbiler over hele

jordkloden til - synes vi selv - fair priser.


- Vi har faste aftaler med både speditører og rederier og er derfor konkurrencedygtige.

Vi har flere medarbejdere, der kun tager sig af salg og eksport af brugte lastbiler - og forretningen går fornuftigt.


Det

siger direktør Anders Larsen, Lastas A/S i Hedensted.


Hver del af verden har sine fortrukne modeller - således er

kunder i Sydamerika mest interesserede i at købe Volvo og Scania, i Afrika er MAN et populært mærke, mens mellemøsten

- bl.a. Saudi Arabien, Oman og Jordan - sværger til Mercedes-Benz.


- Bilerne er fra 1980 og op til midt i 90''erne. Vi sørger

for, at de kommer til Hamborg eller Bremerhafen, hvor ro/ro skibe sørger for transporten til den endelige distination, siger

Anders Larsen.


Der er et stort marked for reeksport til tredje lande. Der er en overproduktion af lastbiler i Verden - også

i Europa. Finansieringsselskaber vil helst finansiere nye biler til danske kunder - og da tilbagekøbsaftaler er en normal del

i en ny leverance, står mange af disse selskaber samt lastbilsforhandlere/ importører tilbage med ofte store bundter

brugte biler efter nogle år.


Her har Lastas, Topsted og andre lastbilforhandlere specialiseret sig i at løse afsætningsproblemerne.


-

Tidligere var der meget salg til Østeuropa. Det er der ikke i amme grad mere, selvom vi også sælger til Baltikum

og Rusland. Der er ingen statistik over salget af disse biler, og det er lidt af en forretningshemmelighed, hvor mange vi sælger.

Alle bilerne er iøvrigt fuktionsdygtige, når de forlader vores forretning - men de bruges hårdt, når de kommer

frem, siger Anders Larsen.

For dyre kroner

Hos Topsted mærker man et lidt svigtende marked i bl.a. Sydamerika.


- Vores

penge er lidt for meget værd, så p.t. går der en del til Østeuropa. En del biler går via specialforretninger

i bl.a. Sverige, hvor bilerne demonteres og sendes afsted som reservedele. Så er importafgiften i mange lande mindre, siger

Flemming Østergaard.


Han peger dog på, at Europa lider under overkapacitet i produktion af lastbiler - op mod 30.000

enheder tales der om. I EU arbejder der på at få fabrikkerne til at tage ansvaret for bilernes ophug af miljømæssige årsager

- nok presset af en del producenter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen