Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Boom i levende billeder på internet

Markedet for streaming af levende billeder på internet bliver på 40 mio. kr. i 2002, vurderer TDC Internet. Det svarer

til en fordobling af markedet i forhold til 2001, og næste år ventes en vækst på 400 pct.



- Markedet

er i voldsom vækst. En omsætning på 40 mio. kr. lyder måske ikke af så meget, men en vækstrate

på 400 pct. og dermed en omsætning på cirka 160 mio. kr. næste år er interessant, siger Lasse Lindquist,

der er produktchef hos TDC Internet.



Det er først og fremmest store danske virksomheder med afdelinger i udlandet, som

benytter streaming af billeder over internet til intern kommunikation og e-learning.

Billig kommunikation

De største

vækstmuligheder vurderes til at være inden for corporate communication.



Eksempelvis er de børsnoterede virksomheder

på fondsbørsen begyndt at bruge streaming i så stor grad, at Københavns Fondsbørs har etableret et studie

til formålet.



Derudover er e-learning, underholdning og e-marketing interessante områder.



- Webcasting i form

af levende billeder, som streames på nettet, er en ny måde at kommunikere på, og så kan du komme i gang for

mindre end det koster at producere en prestigefyldt profilbrochure, udtaler Lars Poulsen, der er direktør i kommunikationsvirksomheden

Waterfront.



TDC Internet vurderer, at det først og fremmest B2B-markedet, som skal løfte markedet, men efterhånden

som flere private brugere får adgang til højhastighedsforbindelser i hjemmet bliver privatmarkedet også interessant.



-

Virksomhederne kan fortælle historien om deres produkter med levende billeder. Jeg tror, streaming af levende billeder i første

omgang vil blive brugt, når virksomheder skal sælge huse, biler, både og luksusvarer, siger Lasse Lindquist.



Selvom

udviklingen for streaming af levende billeder er på rette vej, er det stadig ikke helt godt. På trods af, at udbredelsen

af bredbånd i Danmark er en af de højeste i Europa, er vi blandt de lande, der anvender streaming mindst.



- Dette

kan skyldes manglende erkendelse fra erhvervsmarkedet. Manglende fokusering hos udbyderne. Forkert prismodel hos udbyderne. Manglende oplysning

om de reelle muligheder, udtaler produktchefen fra TDC Internet.



Han peger på flere udfordringer, som har betydning for

udviklingen af mediet i Danmark:



l Reklamebureauerne sidder på en guldkalv, de ikke vil af med, og virksomhederne skal

indse, at der kan produceres meget til internettet for det,en reklamefilm koster.



l Læring via internettet skal blive en

normal del af vores læringsmønster.



l Bredbånd skal fortsætte sin vækst og udbredelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen