Berlingske Business
LIVE
10:25 Tidligere Uber-direktør føler sig udsat for personligt angreb

Biograf-reklamer i fortsat fremgang

Det går rigtigt godt for adm. direktør Steffen Andersen-Møller, som holder festtalen ved den årlige Arnold-uddeling

i Imperial i aften, hvor de bedste danske reklamefilm kåres.



I modsætning til mange af tilhørerne, der primært

kommer fra kriseramte brancher inden for reklamer og medier, er Steffen Andersen-Møllers firma, RMB Dansk Reklame Film, inde

i en periode med massiv fremgang.



- Det har aldrig gået bedre end nu, og vi tredobler overskuddet i 2002 i forhold til

sidste år, jubler den danske reklame direktør.



I 2001 præsterede RMB Dansk Reklame Film et overskud på

1,4 mio. kr., men selskabet havde ekstraordinære afskrivninger på 2,1 mio. kr. i goodwill på bladet Film Guide,

så det reelle overskud var på 3,5 mio. kr.



Steffen Andersen-Møller forudser altså et pænt overskud

i nærheden af 10 mio. kr. i 2002.

Flere i biografen

RMB Dansk Reklame Film står for salg og distribution af

landsdækkende og lokal biografreklame i samtlige større biografer i Danmark med et billetsalg på mere end 10.000

stk. Derudover arrangerer selskabet events i biografer, udgiver magasinet Film Guide og postkortene Film Card.



I følge

RMB Dansk Reklamefilm er der flere årsager til, at det går godt for selskabet.



Publikum strømmer til biograferne.

Ikke mindst fordi der er bygget nye biografer, og mange er blevet renoveret. Blandt andet er lyd, billeder og indretning forbedret

mange steder. Danske film har succes og sidder på ca. 30 pct. af markedet.



De foreløbige tal tyder da også

på, at salget af billetter i 2002 vil overgå 2001, som var et fantastisk år med 11,9 mio. solgte billetter. På de

første ni måneder af 2002 er der solgt omkring 9 mio. billetter, men det danske biografpublikum har fortsat store publikummagneter

som Harry Potter II og Ringenes Herre II til gode. Forventningerne til det samlede salg er i dag på 13 mio. kr. i 2002. Et tilsvarende

niveau ventes i 2003.

Flere reklamer

Fremgangen for biograferne smitter af på annoncesalget. Sidste år blev der

solgt for cirka 50 mio. kr. landsdækkende biografreklamer. Det tal vil, ifølge RMB Dansk Reklame Film, stige til mellem

67 og 68 mio. kr. i 2002.



RMB Dansk Reklame Film opgiver ikke omsætningen i regnskaberne, men man kan "sjusse"

sig til omsætningens størrelse ved at antage, at de landsdækkende biografreklamer står for cirka 80 pct.

af omsætningen.



Desto større omsætningen er, desto flere penge kanaliseres ud til biograferne. Da biografernes

udbytte afhænger af omsætningn i RMB Dansk Reklame Film.

Gratis kopier

RMB Dansk Reklame Film har på flere

fronter medvirket aktivt til at fremme udviklingen for biografreklamer.



Blandt andet har selskabet afskaffet en væsentlig

barriere på markedet ved, at man har gjort det gratis at kopiere reklamefilmene.



Det er en væsentlig post man sparer

annoncørerne for, da en landsdækkende kampagne sendes ud i 350 kopier, hvor hver kopi kostede 200 til 300 kr.



-

Derudover har flere undersøgelser vist, at folk faktisk godt kan lide reklamer i biografen. Og vi har fat i en ung målgruppe,

som er ekstremt attraktiv for annoncørerne, siger Steffen Andersen-Møller.



RMB Dansk Reklame Films ejere er Egmont

(62,5 pct.), Sandrew Metronome (12,5) og RMB International (25 pct.).

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen