Berlingske Business
LIVE
09:38 Totalbanken skruer op for forventningerne

Billige EU-lande

Prisen på netop arbejdskraft, energi,

bygninger og maskiner er, i takt med de faldene afsætnings muligheder på det internationale marked, blevet en afgørende

økonomisk parameter i konkurrencen om kunderne.



Ved at gennemføre omfattende rationaliseringsprojekter, har danske virksomheder

de seneste par år forsøgt netop at reducerer ressource forbruget og på denne måde nedbringe virksomhedens

omkostninger.



Men besparelserne, som ses i forbindelse med disse projekter, kan ikke måle sig med den omkostnings reduktion,

som virksomhederne kan opnå ved at flytte produktionen til udlandet.



Besparelserne skal først og fremmest findes

i lønomkostningerne som i nogle tilfælde kan reduceres med op til 75%. Men også bygninger og maskiner kan erhverves

til helt andre priser end dem der er gældende i Danmark.



Sidst men ikke mindst kan en lavere beskatning og egnsudviklingsstøtte også

være med til at pege på en udflytning til udlandet. En udflytning til udlandet kræver mod og evnen til at tænke

strategisk. Der udover må selve flytningen planlægges nøje.



Det er vigtigt, at få identificeret de

af virksomhedens processer som ved en udflytning til udlandet netop er de processer, som vil give en øget lønsomhed

for virksomheden.



Det er således ikke sikkert, at virksomheden med fordel kan og skal flytte hele virksomheden. Eksempelvis

kan det være en fordel at bevare udvikling, salg og marketing i Danmark, hvor imod det kan være rigtigt at flytte produktion

og pakning til udlandet.



For at sikre at virksomheden er i besiddelse af det nødvendige beslutningsgrundlag vil det i

mange tilfælde være nødvendigt at søge professionel rådgivning.



En række virksomheder

har i dag specialiseret sig i denne form for rådgivning.



Derudover har en række af de nye EU lande oprettet institutioner,

der kan hjælpe og informere danske virksomheder, som ønsker at etablere sig udenfor Danmarks grænser. Et eksempel

er Tjekkiet, som under sit handelsministerium har oprettet kontor i København under navnet Checktrade. Manglende kendskab til

forholdene i de enkelte lande gør mange usikre på, om det er forsvarligt at flytte virksomheden. Der frygtes for problemer

med korruption, om et for lavt uddannelses niveau, ustabile demokratier etc. Ingen tvivl om at dette er emner, som må tages

alvorligt. Det er dog værd at bemærke, at frygten i mange henseende er overdrevet.



Internationale virksomheder vil

de kommende år øge deres engagement i de nye EU lande, og der ved opnå en konkurrence fordel i forhold til danske virksomheder.

Det er således på tide, at danske virksomheder for øjne op for de muligheder, som EU tilbyder, og viser det mod,

som skal til for at vi fortsat kan klare os i den internationale konkurrence.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen