Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

BG Invests nye strategi

BG Invest har den 1. januar ændret strategi for alle sine aktieafdelinger, således at de følger de ledende indeks

tæt for at reducere risikoen. Dette gælder også for afdeling Danmark, som er denne uges investeringsforening.


Afdeling

Danmark har over det seneste år haft et negativt afkast på 26 pct., hvilket er lidt dårligere end det generelle

danske aktiemarked, men på linie med konkurrenternes afkast.


- Det danske aktiemarked er generelt faldet 20 pct. på

et år, fordi også de danske virksomheder har været ramt af den globale økonomiske afmatning. Derudover har

den yderligere opbremsning efter den 11. september også ramt de fleste danske selskaber. Men set i lyset af, hvor vanskelige

de økonomiske forhold var i 2001, er det egentlig ganske billigt sluppet. Set over en tre-årig periode har det danske

aktiemarked stadig givet et pænt positivt afkast, forklarer Danske Capitals porteføljemanager Henrik Nøhr Poulsen,

som rådgiver BG Invest.


Afdelingens benchmark, KAX-indekset, er faldet ca. 20 pct. på et år.


Hvis man

kigger på konkurrenterne, har de også klaret sig dårligere end KAX. Således har Nordea Invests afdeling Danmark

givet et negativt afkast på 30,0 pct. Danske Invests afdeling Danmark har givet et minus på 25,4 pct., mens Carnegie''s

tilsvarende afdeling har givet et negativt resultat på 33,0 pct.



Ændrer strategi

Nu har BG Invest pr. 1. januar

2002 besluttet at ændre strategien for aktieafdelingerne, så de følger benchmark.


- Vi vælger at reducere

risikoen yderligere, så KAX følges tættest muligt. Hvis der intet spredningskrav var, ville vi følge KAX

100 pct., siger Henrik Nøhr Poulsen.


Dermed er der tale om en ændring fra en aktiv til en passiv investeringsstrategi.




Vægtningen af positionerne i porteføljen afspejler nu den vægt, som de enkelte aktier har i KAX-indekset.









Vægtning



Derfor har Novo Nordisk den største vægtning i BG Invest afdeling Danmark med en andel på 12,4 pct. Investeringsforeningerne

ligger under for et lovkrav om, at de højst må købe 10 pct. i et selskab.


At Novo udgør over 10 pct.

nu skyldes, at aktien er steget. Andelen må nemlig godt stige op til en vis grænse ved kursstigninger.


A.P. Møller-aktien

D/S Svendborg har den næststørste vægtning i porteføljen med en andel på 11,2 pct. Herefter følger

Danske Bank med 10,4 pct.


Porteføljen udgøres for tiden af 53 selskaber, efter at BG Invest bevidst har øget

antallet af aktier for at følge KAX-indekset så tæt som muligt.


Før den 1. januar 2002 lå antallet

typisk på omkring 35 aktier.



Lys forude

Porteføljemanager Henrik Nøhr Poulsen forudser, at der er lys

for enden af tunnellen for aktiemarkederne, og han regner med, at det danske marked vil følge de udenlandske.


- Det danske

aktiemarked har jo fulgt de udenlandske aktiemarkeder relativt synkront det sidste års tid, og det forventer vi vil fortsætte, siger

han. - Vi begynder at se nøgletal fra USA, som tyder på, at der er lys for enden af tunnellen. Derfor er aktierne kommet

lidt tilbage de seneste par måneder.


Omvendt kommer der nogle relativt dårlige regnskabsresultater fra virksomhederne,

fordi 2001 har været et svært år. Flere melder om, a

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen