Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Besøg kunden

Kvalitet, leveringspræcision og pris er nøgleord, som danske underleverandører skal håndtere, hvis de vil

klare sig i konkurrencen herhjemme og i udlandet.



Sådan har det altid været, men i og med at konkurrencen med udlandet bliver

stadig hårdere, er det lige så vigtigt, at virksomhederne tager stilling til de mere "bløde" ting. At

de handler etisk og miljørigtigt.



- Vi oplevede sidste år på Industriens Årsdag, at flere og flere leverandører

bliver mødt med krav om, at deres kunder vil være en grøn virksomhed. Kunden har f. eks. et produkt, som kunne

være særlig følsomt, hvis pressen fik fingre i det. Det smitter af på underleverdørene, som pludselig

skal leve op til visse miljøkrav for at beholde kunden, siger produktivitetudviklingschef Bjarne Palstrøm, Dansk Industri.



Han

er leder af Dansk Industris afdeling for Teknologi- og Produktivitetsudvikling. Afdelingen beskæftiger 10 ansatte og tilbyder rådgivning

og hjælp til virksomhedernes produktivitetsudvikling inden for bl.a. produktion og innovation.

Uundværlig

Men

det handler i lige så høj grad om, at underleverandørene interesserer sig for deres kunders produktudvikling.





Når virksomheden kommer tæt på kundens produktudvikling, er den dels nødt til at specificere, hvad

det er for komponenter, kunden skal bruge, og dels er der mange ting, virksomheden kan hjælpe kunden med. For eksempel standardmålene

på en komponent eller lignende.



- Fidusen er jo at gøre sig uundværlig. Det er ikke nemt, men jeg synes alligevel,

at vi ser mange dygtige virksomheder, som er det, siger Bjarne Palstrøm.



Det kræver dog, at underleverandøren

i højere grad fysisk kommer ud og snakker med med kunden. Og det er det primære for de danske underleverandører.

Virksomhederne skal være mere fremme i skoene, hvis det står til Bjarne Palstrøm.



- Du skal i højere

grad lytte til og få indblik i, hvad kunderne har behov for og så indrette din virksomhed efter det. Det gør du

bedst ved at besøge kunden. Det kan betyde, at din virksomhed skal stoppe med at producere noget, den laver i dag, fordi det

ikke skaber værdi for kunden, siger Bjarne Palstrøm.



Problemet kendes specielt blandt mindre underleverandører,

som har en form for blufærdighed ved at snakke ansigt til ansigt med kunden. De kan for eksempel bedst lide at klare forretningerne

over telefonen.



- Nogle gange ved din kunde jo heller ikke, hvad din virksomhed egentlig kan, og kommer du ud til kunden, opdager

du måske, at der er flere ting, du kunne lave for den pågældende, forklarer Bjarne Palstrøm.











Tænk

internationalt

Derfor ligger der også store udfordringer for de danske underleverandører i at håndtere den europæiske

udvikling, hvor udviklingen ikke har været mere gunstig for dem, end den er nu. Fra at levere til fem mio. mennesker kan de

leverere til flere hundrede millioner, og i takt med at flere virksomheder outsourcher og lægger ting ud til underleverandører,

har markedet aldrig været større.



Tænk derfor i international afsætning er Bjarne Palstrøms råd

til de danske underleverandører.



For det at komme ud på et internationalt marked stiller store udfordringer til

virksomheden. Den møder nogle krav, der ligger på et helt andet niveau.



Det medfører, at der samtidig arb

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen