Del : SMS
Berlingske Business

Beruset salgschef rakkede kundens produkter ned

Alligevel var det ikke ok at bortvise. Alle havde været berusede, så hvem var egentlig skyld i skænderiet?

Artiklen fortsætter under annoncen

Under en forretningsrejse deltog salgschefen i en social sammenkomst for forretningsforbindelser på en bar i København. Ifølge vidneforklaringerne blev der indtaget en del alkohol, og salgschefen kom op og skændes med en kollega og en kunde. I løbet af skænderiet fik han blandt andet sagt, at kunden ”kunne stikke sine tryksager skråt op” eller noget lignende.

Resultatet blev, at kunden øjeblikkeligt opsagde kunderelationen med salgschefens virksomhed, hvorefter salgschefen blev bortvist. Kunden valgte derefter at fastholde samarbejdet med virksomheden.

Afgørelsen

Både byretten og Vestre Landsret fandt, at bortvisningen var uberettiget. Landsretten lagde vægt på følgende:

- Udtalelsen blev fremsat som afslutning på en højrøstet diskussion mellem (deltagerne i sammenkomsten), der alle havde indtaget alkohol i et ikke ubetydeligt omfang, og der er ikke grundlag for at fastslå diskussionens nærmere indhold, eller at diskussionen i højere grad kan bebrejdes salgschefen end de øvrige.

Herudover lagde landsretten vægt på, at salgschefen ikke havde optrådt truende overfor kunden.

Dansk Erhverv vurderer

Afgørelser inden for dette område giver ofte anledning til debat, men omvendt er den en klar illustration af, hvor vigtigt det er, at man i bortvisningssager får afdækket hele hændelsesforløbet, indhentet vidneforklaringer og andre relevante oplysninger (beviser), inden der ud fra en samlet bedømmelse træffes en ansættelsesretlig sanktion.

Ikke desto mindre kan det undre, at landsretten ikke godkender bortvisningen. Uanset at alle havde indtaget alkohol, og uanset at der var tale om et skænderi, hvor man ikke umiddelbart kunne vurdere, hvem der havde skylden, så burde man som virksomhed kunne forvente, at en salgschef er i stand til at opretholde en professionel distance og ikke kommer med udtalelser, der er så krænkende, at kunden opsiger samarbejdet. Der var tale om et arrangement i arbejdsøjemed.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere