Berlingske Business
LIVE
14:04 Deutsche Post spår rekordstor julehandel

Bedre samspil mellem a-kasser og det offentlige

Kristelig A-kasse har tidligere foreslået at samle kræfterne i arbejdsmarkedscentre.

Det mener vi stadig er en god idé, og derfor glæder det os, at beskæftigelsesministeren nu gør sig de samme overvejelser

i sin netop fremlagte plan Flere i Arbejde.



Mere service

Kristelig A-kasses foreslår, at arbejdsmarkedscentrene bliver

ramme for en række tilbud til ledige. Det vil være naturligt, at de giver plads til vikarbureauer og forskellige udbydere

af aktiveringsforløb. Det vil give de ledige overblik at få tilbud og muligheder samlet ét sted.


Kristelig

A-kasse er overbevist om, at arbejdsmarkedscentre kan give væsentlige besparelser - uden at det går ud over servicen.

Tværtimod kan det betyde en forbedret service og mere effektiv og målrettet aktivering.



Holdningsændring

Det

er i tråd med Kristelig A-kasses mission om at frigøre og udvikle menneskelige ressourcer. Det sætter også

fokus på det i aktiveringen, som Kristelig A-kasse mener, skal være i fokus - nemlig at aktiveringen har kvalitet og sker

med værdighed. Det får de ledige til at blomstre og betyder reel hjælp til at komme i arbejde igen - i modsætning

til at mene, at ledige skal tvinges i arbejde ved at sætte dagpengesatsen ned.


Men det er ikke nok at ændre systemer.

Holdningen til de ledige skal også ændres. Som det er nu, bliver de ledige hurtigt gjort til klienter både inden

for det offentlige og hos Arbejdsformidlingen. Kristelig A-kasse forestiller sig, at arbejdsmarkedscentrene indrettes, så de

ledige bliver behandlet som kunder og ikke som klienter. Aktiveringen må ikke være på systemets præmisser.

Udgangspunktet skal være de lediges ønsker og behov, og fokus skal være på deres ressourcer og muligheder.


Arbejdsmarkedscentrene

skal ikke erstatte a-kassernes og det offentliges indsats. Arbejdsmarkedscentrene skal give de to parter overblik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen