Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Antallet af netbetalinger i 2001 ligner en tredobling

Selvom den endelige opgørelse over netbetalinger med internet endnu ikke foreligger for hele 2001, er der ikke tvivl om, at

der bliver tale om en rekord.


- Udviklingen er bedre end pæn, og antallet af netbetalinger med Dankort er næsten

tredoblet i forhold til året før. Vi forventer også mere end en fordobling i år, siger Gert Birnbacher, formand

for netbutikkernes organisation FDIH.



Det digitale sælger bedst

Gennem hele året er antallet af netbetalinger

med Dankort/visa steget støt. Tal fra PBS viser, at alene frem til november var der gennemført 1.035.342 netbetalinger,

mens der i hele 2000 blev gennemført 399.834 netbetalinger.


Det er kun for december måned, at de endelige tal ikke

foreligger. Men julemåneden er pr. tradition den bedste for netbutikkerne, og i løbet af de første tolv dage af

december blev der foretaget cirka 76 tusinde betalinger.


Det er først og fremmest ikke-fysiske varer, som sælger

via internet. Det er eksempelvis bankydelser og ikke mindst taletidskort til mobiltelefoner.



Telmore vandt

- 2001 var et

godt år for taletidskortene og andre digitale ydelser, som kan leveres, uden at brugerne skal ned på posthuset. Desto

mindre barriere der er, desto lettere er det at sælge varen, siger Gert Birnbacher.


Et af de selskaber som har størst

succes med salg af digitale ydelser på intenret er det unge danske teleselskab Telmore.


Ifølge selskabets egne oplysninger

stod Telmore i årets sidste måneder for cirka en tredjedel af alle transaktioner med Dankort på nettet. I modsætning

til de fleste andre selskaber er det kun via internet, at man kan sætte flere penge ind på det virtuelle taletidskort.


-Ingen

tvivl om at vi er stolte af den succes, som den sikre og enkle betalingsløsning fra PBS har givet os sammen med Telmore-konceptet,

som gør det nemt at være mobilkunde, udtaler Telmores direktør Frank Rasmussen.


Selskabet har kun ét

år på bagen.


Telmores andel af PBS-transaktioner med Dankort på nettet i december er 45.896, hvilket er rekord

for selskabet. I hele 2001 blev der foretaget 316.106 netbetalinger hos Telmore.



Stor IT-omsætning

Ikke overraskende

er det fortsat it-produkter inden for hardware og software, der sælger bedst online.


- Den absolutte topscore er it-udstyr,

som står for cirka halvdelen af omsætningen på vores butikstorv, siger Jens Galatius chef for E-banking i Nordea.


Nordea

har tilknyttet cirka 100 butikker til bankens virtuelle butikstorv.


Jens Galatius fortæller, at banken derudover har størst

succes med at tilbyde lån via internet.



Vigtig informationskilde

Udover direkte netbetalinger mener Gert Birnbacher,

at internet spiller en afgørende rolle i mange forbrugeres købsbeslutninger af især større varer som bil,

hus og hårde hvidevarer.


- Forbrugeren foretager de indledende prisundersøgelser og henter andre informationer via

internet, når der skal foretages store købsbeslutninger. Jeg vurderer, at mellem 20 og 50 pct. af disse køb er

præget/forudbestemt af informationer fra internet, siger han.


Netbetalinger med dankort foregår typisk mellem forbrugere

og virksomheder, den såkaldte B2C-handel.


Men det er først og fremmest handel mellem virksomheder (B2B), som går bedst

vurderer Gert Birnbacher.


- Ser man på B2B, er udviklingen meget tilfredsstillende. men her er det sværere at opgøre/kvantificere

graden af "digitalisering" både mht. informations/ transaktionsdelen, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen