Berlingske Business
LIVE
08:50 Mærsk sælger olie- og gasdivision til Total

Amitechs pc-salg skal trækkes af design-pc'er

Den århusianske pc-producent, Amitech A/S, regner med at sælge 12.000 nye design-pc''er i løbet af et år.



SmartSize-serien

er netop sendt på markedet, hvor den fra starten bliver solgt i mere end danske 400 butikker. Kæder som Expert, Thorn/

DER, Telebutikker, Merlin og ElectronicWorld tilbyder de nye pc''er.



SmartSize-serien er andet led i Amitechs store satsning på

design-pc''er, der blev løbet i gang i slutningen af 2001, hvor de første modeller af bl.a. bærebare pc''er blev

lanceret.



Amitech sidder i dag på 23 pct. af pc-salget til private, mens virksomheden står langt svagere på

erhvervsmarkedet. Men den regner med at vinde markedsandele i de kommende år i kraft af den nye designserie.



Analysechef

i IDC Nordic, Anders Elbak, forudser, at hvis Amitech får succes med ordrer på nye hjemme-pc''er, kan det være med

til at åbne erhvervsmarkedet. Han peger på, at beslutningstagernes positive oplevelser med et produkt i én sammenhæng

smitter af, når hele virksomheden skal have nye pc''er.



SmartSize computere er mindre og mere støjsvage end klassiske

pc''er. Samtidig kan de leveres med de nye 3.06 GHz Intel Pentium 4 processorer med Hyper-Threading teknologi, der giver ca. 30 pct.

mere ydelse pr. megahertz.



- Vore design-pc''ere er markant mindre end de traditionelle pc''er. De fås med standard-komponenter

indeni, så de med tiden kan opgraderes. Samtidig koster de ikke mere end de grå standardbokse. Derfor forventer vi os

meget af dem, siger adm. direktør Lars Bjerg, Amitech.



Han venter, at salget af SmartSize-serien kommer til at udgøre

halvdelen af Amitechs samlede salg af standard pc''er med kabinet, skærm og tilbehør.



I 2001/02 solgt Amitech inklusiv

OEM-produktion 38.752 pc''er.



Det var en stigning på 56 pct. i forhold til året før. Udover pc''er producerer

Amitech CD-afspillere, DVD-afspillere, MP3-afspillere og TV. Alle produkter leveres i dansk design.



De første design-pc''er,

som Århus-firmaet lancerede, endte første år i markedet med at udgøre 38 pct. af pc-salget.



Efter

lanceringen af SmartSize venter Amitech, at design-pc''erne kommer op på 65 pct. af omsætningen.



- Forbrugere og virksomheder

ønsker produkter, der i design og fremtoning skiller sig ud fra mængden, mener Lars Bjerg.



Han er overbevist om,

at de kedelige grå kasser om nogle år er helt ude af markedet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen