Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Alt for mange dårlige netbutikker

Langt størstedelen af landets netbutikker er så rodede og så ulogisk bygget op, at de fleste potentielle kunder

opgiver at købe noget, inden de når helt hen til kassen.



Årsagen til forvirringen er, at man har ladet IT-folk

indrette netbutikkerne, lyder det fra web-butikkernes egen organisation, Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), som på

den måde langer ud efter flere af sine egne medlemmer.



- Jeg tror aldrig, at vi vil komme til at se en eksplosiv vækst

i e-handlen, sådan som flere håber på. Det er et problem, at flertallet af danske netbutikker er så dårligt

indrettet, at de i realiteten er uegnede som salgskanaler, siger Hans Henrik Agger, direktør for FDIH.











For lidt

viden

På trods af, at det i de traditionelle butiksmiljø nærmest kræver en videnskabelig uddannelse at få

indrettet butikken eller varehuset på den mest kunde- og salgsvenlige måde, så er det på internettet de færreste, der

starter e-handel, som gør noget særligt ud af webshoppens opbygningen.



- Ligesom man heller ikke lader tømreren

om at bestemme, hvor varerne skal stå, når man bygger et nyt varehus, så bør handlende på nettet heller

ikke overlade planlægningen af selve strukturen af netshoppen til en ganske tilfældig IT-medarbejder, påpeger Hans

Henrik Agger.



Han mener, at der er for lidt viden omkring, hvordan man konstruerer en brugervenlig hjemmeside, som lever op til

kravet om at være en funktionel salgskanal.



- Desværre er vi endnu ikke kommet så langt i at udforske forskellige opbygninger

af hjemmesider beregnet til e-handel. Ser man på konstruktionen af de netbutikker, der er tilgængelige på nuværende tidspunkt,

så er der i mange tilfælde ikke stor forskel på deres struktur og den struktur man vil finde på en ganske

almindelig hjemmeside, konstaterer Hans Henrik Agger.



En anden væsentlig barriere for øget e-handel hører

til i en helt anden kategori.



Leverandørerne skaber den selv og den er langt mere kompliceret at få revet ned.

Det er således, ifølge Hans Henrik Agger, ganske udbredt blandt producenter af bl.a. elektronik at forsøge at

hindre salg af deres produkter via nettet.



Der er så stærke interesser i at bevare de mere traditionelle salgskanaler,

at netbutikkerne bliver boykottet.



- Problemet med kanalkonflikter er et stort problem for store dele af e-handlen, og det gælder

ikke kun i Danmark, siger Hans Henrik Agger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen