Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Afskaf G-dagene

Hvis en virksomhed er nødsaget til at hjemsende medarbejdere midlertidigt eller mere

vedvarende reducere antallet af beskæftigede, skal virksomheden betale de to første ledighedsdage - også kaldet

G-dage.



G-dage er reelt en skat på brugen af arbejdskraft. Og vismændene påpeger i den seneste vismandsrapport

ligefrem, "at virksomhedernes omkostninger ved afskedigelser har betydning for, hvor mange de vil ansætte". Derfor

kan det undre, at vismændene mener, at flere G-dage vil forbedre arbejdsmarkedets funktion.



Vismændene påpeger

desuden, at under tre pct. af ledigheden skyldes, at virksomhederne afskediger en medarbejder og ansætter vedkommende igen inden

for fire uger. Det er altså ikke her, man skal tage fat, hvis man for alvor er optaget af at nedbringe ledigheden. G-dagene

indebærer i øvrigt en masse administrativt bøvl for både virksomhed og a-kasse.

Dybt uenig

Det

er DA''s vurdering, at virksomhedernes og a-kassernes administrative omkostninger ved ordningen overstiger den besparelse, det offentlige

opnår som følge af G-dagene.



Dansk Arbejdsgiverforening er derfor dybt uenig med de økonomiske vismænd, når

de i deres seneste rapport foreslår at øge antallet af arbejdsgiverbetalte ledighedsdage.



Der er her stor forskel

på økonomisk teori og politisk virkelighed. Vismændene vil ansvarliggøre virksomhederne for omkostningerne

ved øget ledighed. Men erfaringerne fra tidligere forsøg skræmmer.



Arbejdsmarkedsbidraget, der blev indført

i 1994 og som i dag er 8 pct. af bruttolønnen, blev indført med det formål, at skulle dække omkostningerne i

forbindelse med ledighed, aktivering m.m. Fra politisk hold blev det i 1994 lovet, at arbejdsmarkedsbidraget vil blive sat ned i takt

med faldende ledighed. Det er bare aldrig sket.



I stedet er loven ændret, og arbejdsmarkedsbidraget er i dag uden sammenhæng

med adfærden på arbejdsmarkedet. DA mener derfor, at det vil være logisk at afskaffe G-dagene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen