Berlingske Business
LIVE
16:52 Facebook taber snart terræn i alle aldersgrupper

Årets globale vækstskaber bekæmper hjernekræft

(Monte Carlo) - Jeg skal lige komme mig over adrenalinchoket, siger Stefan Vilsmeier og tager en dyb indånding, inden han fortsætter

sin takketale. Den 34-årige stifter af den tyske virksomhed BrainLab, som udvikler højteknologisk udstyr til hjernekirurgien,

er netop blevet kåret til verdens bedste vækstskaber i 2002 - World Entrepreneur Of the Year (WEOY) 2002. Bag konkurrencen

står et af verdens største revisionsselskaber Ernst & Young.


22 iværksættere er sammen med 100 andre

festklædte gæster samlet i Salle Empire i det mondæne Hotel de Paris i Monte Carlo. Ude på verandaen er der udsigt

til det verdensberømte Monte Carlo Casino.


Nede blandt de gallaklædte gæster sidder Lars Larsen, der med

Jysk Sengetøjslager er den danske bejler til titlen som årets globale vækstskaber.


Da afgørelsen falder

ser Lars Larsen på sin kone, mens han skuffet, men ganske fattet, trækker på skuldrene og gentager, hvad han har

sagt flere gange i dagene op til finalen.


- Man kan ikke vinde hver gang.


Denne gang ikke for at dæmpe egne og andres

forventninger. Men i erkendelse af, at BrainLab ikke bare er en god forretning ligesom de andre 21 virksomheder i finalen. Stefan

Vilsmeiers firma har noget mere. Et produkt, som symboliserer noget så sympatisk som kampen mod kræft.









The

winner is

Inden vinderen offentliggøres, gør formand for Ernst & Young Global, texaneren James Turley sit til at

fremhæve betydningen af samtlige 22 vækstskabere, hvoraf de 21 af dem må nøjes med at komme ind på

en ærefuld andenplads. Formålet med konkurrencen er ikke bare at kåre en vinder. Det er at hylde entreprenørerne

for den betydning, de har for økonomisk vækst i hele verden.


- Entreprenører er nogle af de mest fremtrædende

ledere i skabelsen af økonomisk udvikling. Når vi i Ernst & Young satser på Entrepreneur Of the Year-programmet,

så er det for at hylde alle entreprenører for deres initiativ og deres skabelyst, siger James Turley inden vinderen offentliggøres.


Men

James Turley ved ligeså godt som alle andre i lokalet, at det handler om at vinde. Alle 22 finalister er vindere. Og der er

i hvert fald ingen tvivl om, at hr. Larsen er en vindertype. Og i sekunderne op til afsløringen er illusionen om endnu en sejr

stadig intakt. Lars Larsens ansigtsudtryk fortæller, at han stadig håber, at manden med konvolutten, formand for juryen

og Nasdaq-præsident John Wall, siger de fortryllende ord:


- And the winner is Lars Larsen and Jysk from Denmark.









Kun

en drøm

Men den ti mand store jury, med John Wall i spidsen, lever ikke op til Dyne-Larsens drøm. I stedet peger projektørlyset

på den unge tysker ved nabobordet.


Stifteren af det 23 år gamle sengetøjs-imperium var dog forberedt på,

at naboerne i det tyske kunne løbe med den ærefulde titel. I dagene op til kåringen udpegede Lars Larsen selv tyskeren

som favorit.


- Hans virksomhed leverer et positivt budskab. Alle kan se det gode i at udvikle udstyr, som bekæmper kræft

i hjernen, lød det fra Lars Larsen.


Og han fik ret.


BrainLab er dog mere end bare et positivt produkt. Virksomheden,

der blev stiftet i 1990, har siden 1995 vokset med gennemsnitligt 74 pct. om året.


BrainLab var det første firma,

der udviklede navigationssoftware til såkaldt visionsstyret hjernekirurgi.


Et navigationssystem der betyder, at hjerneoperationer

i dag påfører patienten langt mindre skade end tidligere, fordi navigationssystemet meget præcist kan fastslå,

hvor i hjernen kræftcellen er.


Selv den amerikanske cykelrytter Lance Armstrong, der for ganske få år siden

var ved at dø af kræft støtter firmaet, som i dag har 400 medarbejdere fordelt på 12 lande.


Trods nederlaget

er humøret i den danske delegation stadig intakt. Og efter at have sundet sig lidt slutter Lars Larsen aftenen af med en tur

på Monte Carlo Casino, hvor han efter ganske kort tid må konstatere, at det ikke er i spil, at heldet tilsmiler ham.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen