Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Aalborg kommune har kurs mod fuld e-handelsløsning

Hvis alt går vel, og vel betyder her, at et igangværende pilotprojekt går godt, vil 80 pct. af alle Aalborg kommunes

indkøb målt i kroner om tre år blive gennemført elektronisk.



Det forudser lederen af kommunens afdeling

for lager og indkøb, Palle Simonsen.



Den store nordjyske kommune har gennem halvandet år gennemført et pilotprojekt,

hvor to skoler, to kommunale køkkener og to kontorer benytter e-handel ved indkøb hos to af de leverandører,

kommunen har indkøbsaftaler med - en virksomhed indenfor kontorartikler og en fødevaregrossist.



Projektet skal

i januar 2003 evalueres, hvorefter byrådet skal afgøre, om projektet skal køre op i stor skala.



Palle Simonsen

er optimist.



- Der er helt klart perspektiver i e-handel for offentlige forvaltninger. Man skal bare gøre sig klart, at

der også ligger et stort arbejde i at indføre e-handel. Alene i Aalborg kommune har vi et sted mellem 2.000 og 3.000

personer, der bestiller varer på kommunens vegne. Alene uddannelse af alle disse mennesker er en kæmpeopgave. Hertil skal

lægges, at vi skal have de kommunale systemer til at tale sammen med leverandørernes systemer, siger han.

Besparelser

Kommunens

store gulerod er besparelser på det administrative forbrug ved behandling af fakturaer og andre papirarbejdsgange knyttet til

indkøbene.



Her vil der være store forskelle på besparelserne, mener Palle Simonsen.



- I min afdeling

for lager og indkøb vil der givetvis være målbare besparelser. Vi behandler et meget stort antal fakturaer dagligt.

Ude i en daginstitution, hvor man måske skal bestille noget mælk, er jeg ikke helt sikker på, besparelsen bliver

målbar, tilføjer han.



Til gengæld mener han, at der kan komme andre besparelser ud af e-handel og ikke mindst

et bedre overblik.



- Jeg håber og tror, at e-handel i højere grad kan få de kommunale indkøbere til

at bruge de leverandører, vi har indkøbsaftaler med. Ofte benyttes andre leverandører, fordi det ikke giver praktisk

mening at anvende den leverandør, vi har en indkøbsaftale med, men med e-handel bliver det noget nemmere at holde sig

til de leverandører, hvor vi har indkøbsaftaler. Samtidig får den enkelte et langt større overblik over, hvilke

varer, der bestilles. I dag er det sådan, at vi først og fremmest kan se, hvor meget vi har købt for hos den enkelte

leverandør. Vi kan naturligvis godt skabe os et præcist overblik, men det er tidskrævende. Med e-handel vil registreringen

foregå automatisk, og jeg tror, det vil medvirke til at gøre medarbejderne mere omkostningsbevidste, forklarer Palle

Simonsen.

Pilotprojektet

I pilotprojektet er kommunens økonomi- og indkøbssystem koblet sammen med de to leverandørers.

Den relevante medarbejder kan sidde ved sin skærm og vælge sine varer, lægge dem i en indkøbskurv, og sende

bestillingen afsted. Når medarbejderen har modtaget varerne, sker der en automatisk registrering. Når fakturaen efterfølgende

modtages elektronisk, bliver den lige så automatisk bogført og sendt til kommunens økonomi- og udbetalingssystem.



Der

har været flere firmaer involveret i pilotprojektet. SITICOM - Fischer & Lorenz har været rådgiver, EDImatic

har stået for datakommunikationen med leverandørerne, mens Navision Solutioncenter Elbek & Vejrup har lavet den del

af løsningen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen