Del : SMS
Berlingske Business

8 benhårde kampe om retten til et navn

Strid

Ofte er det de stores kamp mod de små. Læs om otte eksempler, hvor mindre virksomheder har været i strid med store koncerner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Husker du McAllan? Han er en af de skæbner, som for alvor blev formet af en strid om varemærker med en verdensomspændende koncern.

Du kan læse hans og andre skæve og tankevækkende eksempler på de hårde slag, som danske virksomheder hver dag kæmper for retten til deres varemærke.

Klik videre her, og se eksemplerne.

Bagefter kan du vende tilbage og læse gode råd om reglerne omkring varemærker herunder:

Fakta: Det siger loven

Husk at registrere: Det er altid en god idé at registrere sin ret. Det kræver en masse administration og måske tre flyttekasser fulde af materiale at skulle bevise, at man har brugt et varemærke i en kontinuerlig periode, som måske går mange år tilbage i tiden. Hvis du registrerer din ret, kan du nøjes med et enkelt stykke papir.

Af vigtige paragraffer i varemærkeloven kan desuden nævnes følgende, som her er skrevet om fra lovsprog til mere mundret dansk:

  • § 4 og § 15, stk. 1 og 2: Varer eller tjenesteydelser skal som udgangspunkt være af samme type, før indehaveren kan forbyde andre at gøre brug af varemærket, eller før det ikke kan registreres.
  • § 4, stk. 2 og § 15, stk. 4, pkt. 1: Hvis et varemærke er særligt kendt, kan indehaveren forbyde andre at gøre brug af varemærket, selv om der er tale om varer eller tjenesteydelser, som ikke er af samme type.
  • § 9: To ens eller næsten ens varemærker kan ved lov få mulighed for at eksistere, hvis ejeren af den ældre registrering ikke i tide har forsøgt at hindre brugen af det yngre varemærke. Hvor tidligt, det skal ske, vurderes fra sag til sag.
  • § 25: Hvis du registrerer et varemærke, men ikke gør brug af det inden for fem år, kan registreringen ophæves, og andre får dermed adgang til at bruge varemærket.

Læs 8 benhårde kampe om retten til et navn

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere