Del : SMS
Berlingske Business

Vindbranchen vil have ro om amerikansk vindstøtte

Vestas opjusterer RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaf
Arkivfoto. Foto:

Vindbranchen har fået nok af udsvingene i den amerikanske støtte­ordning PTC og kræver stabile rammer, men man er dog ikke indstillet på at afskaffe den. Kig på det langt mere stabile eftermarked, lyder anbefalingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Har min virksomhed noget at lave om to år? Selvstændige over hele verden stiller sig formentlig det spørgsmål jævnligt, og forhåbentligt er svaret ja. Men er man til stede på det amerikanske vindmøllemarked, er svaret på spørgsmålet i disse tider et stort måske.

USAs vindmarked er nemlig dybt afhængig af den såkaldte PTC-ordning, der giver skattestøtte til vindmølleejere, og lige nu ved ingen, om ordningen bliver forlænget. Der forhandles i kongressen lige nu, men reelt kan selskaber i december 2015 få at vide, at de mister størstedelen af deres omsætning allerede i 2017.

»Danske underleverandører, som sætter lokalproduktion op herovre, er ikke interesserede i de her PTC-usikkerheder. Det ene år producerer de meget, og de skal ansætte, mens de det næste år skal skære ned og fyre. Det er ikke godt for nogen,« siger Christian Hasenkam, som rådgiver om vindindustrien hos det danske generalkonsulat i Chicago.

»Der er i allerhøjeste grad et ønske om at få stabilitet. Der er fuldkommen enighed om, at industrien vil operere mere effektivt på længere sigt, hvis der var PTC i flere sammenhængende år, måske endda med en udfasning herefter.«

PTCen har svinget frem og tilbage som et pendul i blæsevejr. Senest udløb den i slutningen af 2014 efter en få uger lang feberredning af ordningen, hvilket dog trods alt var nok til at holde liv i vindmarkedet i USA i 2016. Men industrien er mør af de store svingninger og vil have stabile rammevilkår, men man er dog ikke klar til at acceptere det måske mest stabile vilkår af alle: At der slet ikke er nogen understøttelse.

»Langsigtede løsninger er generelt noget, som vi godt kan lide. Og der er blandt andet blevet snakket om at lave femårig udfasning. Men en afskaffelse vil ikke være drømmescenariet,« siger Hans Martin Smith, IR-chef hos Vestas.

Den samme holdning har man i brancheforeningen Vindmølleindustrien:

»Det vigtigste for os er, at der kommer sikkerhed om PTCen generelt. Men det vil være en omgang for tidligt at sige, at det amerikanske marked kan bære sig selv fuldstændigt,« siger Jan Serup Hylleberg, direktør for Vindmølleindustrien.

Hvis den amerikanske kongres ender med at efterkomme vindbranchens ønske om en længere PTC-forlængelse, kan det meget vel blive den sidste af slagsen, vurderer Michael Guldbrandtsen fra analysehuet Make Consulting:

»Det mest sandsynlige er at man laver en kortfristet forlængelse på et til to år, men hvis man ender med at lave en forlængelse på tre-fire år, kunne jeg godt forestille mig, at det blev den sidste, fordi man har fået presset prisen på langt ned på landvind,« siger han.

til bm business / BNY f Beijing - Kina

De enorme markedssvingninger som følge af PTCen skygger dog over en væsentlig pointe i USA: At der faktisk er blevet opbygget det næststørste vindmarked i verden målt på megawatt. Det har skabt grobund for en hastigt voksende serviceindustri, da mange efterhånden aldrende møller skal tjekkes igennem for at undgå afbrydelser.

»I modsætning til opførelse af vindmølleparker, så er after-markedet delvist immunt over for forlængelse af støtteordninger. Det marked vil være i fremgang i de kommende mange år, selv i tilfælde af fortsat usikkerhed på den politiske scene. Der ser vi helt sikkert et stigende marked,« siger Michael Guldbrandtsen fra Make Consulting.

Konsulenthuset estimerer, at markedet vil vokse til 1,9 mia. dollar i 2020 og til fire mia. dollar i 2024. En hastigt vækst, som generalkonsulatet også forsøger at gøre danske virksomheder opmærksomme på.

»Vi har et strategisk arbejdet hen i retning af, at man ikke skal være så udsat mod de her PTC-svingninger. Det siger sig selv, at hvis man ikke udelukkende fokuserer på salg af nye møller, men på hele værdikæden, minimerer man sin risiko. Det er derfor, vi har forsøgt at øge de danske virksomheders – specielt underleverandører – fokus på aftersales markedet,« siger Christian Hasenkam, som senest i september havde 20 virksomheder på besøg til en række møder om eftermarkedet.

til bm f Alle veje fører til Washington - Er der vindmøller i

Hvor stor en andel, som danske virksomheder har af eftersalgsmarkedet, er der umiddelbart ikke tal på. Men andre steder er de rød-hvide virksomheder stærkt tilstede. Siemens og Vestas, der har hjemme i Brande og Aarhus, sad nemlig til sammen på 51 pct. af de amerikanske vindordrer i tredje kvartal i år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere