Del : SMS
Berlingske Business

Vestas-konkurrent ramt af stor ordrenedgang i USA

FILE SWITZERLAND ECONOMY GENERAL ELECTRIC GE RESULTS
ARKIVFOTO. Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens Vestas kan se tilbage på en stærk ordreudvikling i 2015, så afslørede fredagens kvartalsregnskab fra selskabets store amerikanske konkurrent, General Electric (GE), en noget skuffende ordreudvikling. Endvidere nåede det amerikanske selskab, som i 2015 fik godkendt købet af Alstoms energiaktiviteter, ikke sine forventninger til mølleafskibninger.

GE modtog sidste år bestillinger af 2912 møller, hvilket er 315 færre møller end året før. Specielt i fjerde kvartal oplevede selskabet opbremsning i forhold til året før, da ordreindgangen her faldt til 827 enheder fra 1251 enheder i fjerde kvartal 2014.

- Faldet var et resultat af færre amerikanske ordrer, til dels drevet af styrken i fjerde kvartal 2014 relateret til forlængelsen af PTC-ordningen. I år inkluderer PTC-forlængelsen en flerårig udfasning, forklarede GE's finansdirektør, Jeff Bornstein, på en telekonference efter selskabets årsregnskab fredag.

US-EARNINGS-INDUSTRY-GE-FILES

I slutningen af 2014 havde projektudviklere således travlt med at indgå aftaler forud for årsskiftet for at drage fordel af den daværende PTC-ordning, mens samme hastværk ikke har været nødvendig i år som følge af den flerårige forlængelse af den vigtige amerikanske støtteordning i år.

- Ordrer var også påvirket af skiftet fra 1.X-produktlinjen til de nye 2.X og 3.X-produkter, der driver færre enheder men flere megawatt. Yderligere havde vi tre aftaler forsinket til 2016 for totalt 240 møller, eller omkring 550 mio. dollar i ordrer, forklarede finansdirektøren endvidere.

GE Renewable Energy, som blandt andet rummer vindmølleaktiviteterne, sluttede året med en ordrebog på 7,1 mia. dollar, hvilket er 27 pct. mere end året før. Divisionen omsatte i fjerde kvartal for 1,94 mia. dollar, svarende til et fald på 16 pct. i forhold til samme kvartal året før og skyldes færre mølleafskibninger i USA og desuden en negativ effekt fra valutakurser.

GE-HEADQUARTERS/

Justeret for valutakurser faldt divisionens omsætning i kvartalet med 8 pct. på årsbasis.

GE afskibede i kvartalet 847 vindmøller i kvartalet mod 1081 møller i fjerde kvartal 2017.

- Det var lavere end ventet da to handler for 165 møller blev skubbet ind i 2016, blev det forklaret på fredagens telekonference. Det lavere antal afskibninger var den primære årsag til, at GE's indtjening i vinddelen i 2015 faldt 54 pct. til 125 mio. dollar, eksklusive Alstom, som realiserede et tab på 69 mio. dollar.

Derudover forklarer selskabet resultatnedgangen med højere omkostninger forbindelse med overgangen til 2.X-produkter, hvor selskabet vil arbejde med at forbedre omkostningskurven, samt den ugunstige valutakursudvikling.

I hele 2015 afskibede GE 2860 møller mod 2879 møller i 2014. Oprindeligt havde GE udmeldt forventninger om afskibninger af 3000-3200 mølleenheder i 2015. I år venter selskabet at skulle afskibe omkring 3050 onshore møller, inklusive 250 Alstom-møller.

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat energi

GE venter inden for vinddelen i 2016 endvidere en procentuel høj encifret til lav tocifret organisk vækst.

Kerneindtjeningen ventes endvidere flad til svagt stigende, da selskabet fokuserer på at forbedre omkostningskurven for selskabets nyligt lancerede 2.0 og 3.0 megawatt-produkter og samtidig venter realisering af 100 mio. dollar i omkostningssynergier fra Alstom-integrationen.

/ritzau/FINANS

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere