Del : SMS

Vestas har haft seks måneder uden kinesiske ordrer

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat Vestas
-Arkiv- RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat BV. Foto:

Seks måneder er der gået, siden Vestas sidste gang kunne oplyse markedet om en ordre i Kina, hvor den danske vindmølleproducent for et år siden ellers lancerede en ny strategi, herunder spillede en triumf med introduktionen på det marked af sin nyeste og mest avancerede variant af sin 2,0 megawatt-mølle.

Artiklen fortsætter under annoncen

I foråret offentliggjorde Vestas ellers fire kinesiske ordrer på samlet 220 megawatt, men siden er det altså ikke blevet til noget. Hos Sydbank er det dog ikke noget, der vækker den store bekymring hos aktieanalytiker Jacob Pedersen, som vurderer, at planen skal have mere tid, før den vil vise sin effekt.

- En forandret Kina-strategi skal man ikke forvente giver store resultater inden for 12 til 18 måneder. Der går noget tid, fra at man har de her initiativer i søen, til at kunderne fanger, hvad det går ud på, og til at de ydermere begynder at lægge flere ordrer hos Vestas, og til at de ordrer så sidenhen bliver faste og ubetingede, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Det svenske energiselskab Vattenfall er udvalgt til at opføre h

Vestas offentliggjorde sin seneste kinesiske ordre 31. marts 2015. Det var nummer fire af slagsen i løbet af foråret, som dermed bød på en samlet kinesisk ordreindgang på 220 megawatt. Sydbank-analytikeren tror dog ikke, at de ordrer har så meget at gøre med den strategi, som blev lanceret 21. oktober 2014.

- Jeg ser det mere som positive tilfældigheder, at der, efter en længere periode uden Kina-ordrer, pludselig kom nogle i foråret. I forhold til timing tror jeg mere, det er tilfældigt, at de lige faldt der. Så må det blive det næste års tid, der vil vise, om den her strategi også gør noget for Vestas, siger Jacob Pedersen.

De lange indkøringstider, fra at strategiske ændringer bliver implementeret, til at de udmønter sig i faste og ubetingede ordrer, betyder også, at Jacob Pedersen ikke har forventninger om, at Kina kommer til at fylde meget hos Vestas hverken i år eller til næste år.

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat Vestas

- Det ligner stadigvæk en situation, hvor Kina på ingen måde bliver et afgørende marked for Vestas formentlig hverken i 2015 eller 2016, men hvor det er sådan, at vi i hvert fald fra 2017 gerne skulle se selskabet begynde at tage nogle flere ordrer, siger han og estimerer et potentiale for Vestas på omkring 500 megawatt om året efterfølgende.

- Jeg tror, at Vestas skal være rigtig glade, hvis det er sådan, at det kan vinde ordrer for 500 megawatt årligt, mens 1000 megawatt for mig ligner et blue sky-scenarie, siger han.

Kinesiske ordrer i størrelsesorden 500 megawatt vil efter analytikerens vurdering give et godt bidrag til selskabets samlede ordreindgang. Dertil noterer han mulighederne for Vestas' kinesiske serviceforretning, som var et særskilt element i den nye strategiplan, selskabet offentliggjorde sidste år.

Sidste år var det kinesiske vindmøllemarked ifølge Recharge News på 23,2 gigawatt i nyopsat kapacitet, og af det gigantiske marked snuppede de udenlandske aktører, Vestas, GE og Gamesa, blot 1,7 pct. I 2015 vil de udenlandske spilleres andel dog stige, vurderer analytiker Feng Zhao fra FTI Consulting.

Vestas skruer op for forventningerne til 2015

- Årsagen er, at markedet bliver større. Lokale vindmølleproducenter har strækket sig langt for at møde efterspørgslen, så der er ordrer tilgængelige for de udenlandske spillere, siger han til Recharge News.

Han tilføjer, at trioen Vestas, GE og Gamesa, som i hele 2014 leverede 383 megawatt til det kinesiske marked, i første halvår af 2015 leverede 700 megawatt til Kina, og at det tal efter alt at dømme vil stige til mindst 900 megawatt ved årets udgang, svarende til en estimeret markedsandel på 4 pct.

Vestas har i flere år arbejdet på at få kineserne til at fokusere mere på prisen for den producerede vindmøllestrøm - cost of energy - frem for blot prisen på selve møllerne. Og på det område ser selskabet også en positiv udvikling.

- Vi ser det kinesiske vindmøllemarked foretage et fundamentalt skifte væk fra fokus på lave kapitalomkostninger upfront mod et fokus på livslange cost-of-energy-betragtninger, siger Giorgio Fortunato, marketingdirektør for Vestas i Asien-regionen, til Recharge News.

vest

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere