Del : SMS

Skat på borerigge får Mærsk til at holde sig fra Danmark

28busmaersk-drilling-5 (1).jpg
»Maersk Inspirer« er en af A.P. Møller - Mærsks borerigge. I dag har Maersk kun syv borerigge under dansk flag. Foto: Maersk

A.P. Møller - Mærsk vælger det danske flag fra, når nye borerigge skal indregistreres. Skattereglerne er for skæve, mener Danmarks største virksomhed. Rederiforeningen vil have politikerne til at gribe ind.

Artiklen fortsætter under annoncen

Højtlønnende arbejdspladser flygter ud af Danmark, hvis ikke den såkaldte tonnageskat udvides til også at gælde for borerigge og boreskibe. Det mener Danmarks Rederiforening og A.P. Møller - Mærsk. Men der er ikke råd nu, lyder det fra regeringspartiet Venstre.

Siden Singapore i 2007 lod tonnageskatten gælde for både borerigge og almindelige skibe, er langt de fleste nye borerigge blevet indregistreret i det lille asiatiske land. Og Danmark har ikke kunnet tiltrække borerigge og boreskibe.

»Singapore tilbyder langt bedre rammevilkår end sektoren har i Danmark,« siger Anne Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.

ccc

Maersk Drilling, det A.P. Møller - Mærsk-ejede boreriggeselskab, har 16 rigge indregistreret i Singapore og syv i Danmark. Men de syv er alle blevet bestilt før 2007, hvor Singapore ændrede reglerne.

»Denne regel betyder, at Danmark går glip af mange arbejdspladser i off-shore sektoren. Der er behov for, at der fra politisk side sker noget, for ellers kommer der ikke nye danske arbejdspladser på området, og det bliver vanskeligt at fastholde dem, vi har,« siger Anne Steffensen.

Skibstrafikkens vægtafgift

Tonnageskatteordningen blev indført i Danmark i 2001 og gælder for almindelige skibe. Den særlige skattebetaling er en slags vægtafgift, som erstatter selskabsskatten. Det betyder, at rederierne betaler tonnageskat uanset indkomst, og om der er overskud eller underskud. Det giver en mere forudsigelig og stabil skattebetaling og ligestiller dem med konkurrenterne i andre lande.

fqe

Men modsat Singapore gælder aftalen ikke for borerigge og olieboreskibe, som blandt andet danske Maersk Drilling opererer. Også Storbritannien har for nylig indført en mere fleksibel tonnagebeskatning. Claus Hemmingsen, adm. direktør for Maersk Drilling, siger, at det er årsagen til, at selskabet ikke længere indregistrerer riggene i Danmark.

»Der er ingen tvivl om, at konkurrencen inden for maritim offshore er intensiveret, blandt andet som følge af et mere globaliseret marked. Vi kan se, at andre lande i dag tilbyder vilkår, som er mere fordelagtige end de danske, eksempelvis Singapore og Storbritannien. Det spiller selvfølgelig ind i forhold til vores strategi, hvilket man har set i de senere år. Det vil det også gøre i fremtiden, hvis reglerne ikke ændres,« siger Claus Hemmingsen.

Han siger, at det er muligt at tiltrække riggene til Danmark, hvis tonnageskatten udvides til også at gælde olieriggene.

»For borerigge vil adgang til dansk tonnageskat medføre fastholdelse af eksisterende rigge under dansk flag og dermed en bevarelse og forventet vækst af administrative og tekniske arbejdspladser i Danmark, der besættes af højt kvalificerede og højtlønnede medarbejdere. Det er tvivlsomt, at dette niveau vil fastholdes, såfremt teknisk og kommercielt management i stigende grad placeres uden for Danmark,« siger Claus Hemmingsen.

Tonnageskatten har været en succes

Tonnageskatten har været en stor succes målt i antal indregistrere skibe. Mens der op gennem 1980erne og 1990erne var en begrænset fremgang i antallet af skibe under dansk flag, er der siden 2001 sket næsten en tredobling.

fqe

Det er dog langtfra sikkert, at tonnageskatten også er samfundsmæssigt gavnligt, og i 2012 kritiserede vismændene ordningen. Ifølge dem er der behov for en vis form for begunstigelse af rederierhvervet for at forhindre massiv udflagning, men den indirekte økonomiske støtte til industrien mente vismændende er gået »for langt i forhold til det hensigtsmæssige niveau«, som det hed.

I Venstre siger skatteordfører Louise Schack Elholm, at hun har forståelse for Rederiforeningens synspunkt, men at der på nuværende tidspunkt ikke har været råd til at ændre på tonnageskatten.

»Vi havde gerne set, at vi kunne tage de mobile borerigge med, men de er ikke med af økonomiske årsager. Det koster penge, og vi har ikke råd til det. Men kan vi finde pengene, gør vi det gerne,« siger Louise Schack Elholm.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

Men kan det ikke betale sig på længere sigt, hvis det betyder, at højtudannede arbejdspladser forsvinder til udlandet?

»Det er ikke sådan, at vi stiller dem ringere end før, og på den måde får de ikke ændret deres situation. Men vi havde gerne set, at vi kunne gøre det, men vi kan ikke umiddelbart finde pengene,« siger Louise Schack Elholm.

Generelt er A.P. Møller - Mærsk dog tilfreds med forholdene i Danmark. Topchef Nils Smedegaard Andersen sagde for nylig i et interview med Berlingske, at »Danmark er et fantastisk godt sted at drive virksomhed«.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere