Del : SMS
Berlingske Business

Problembarn nummer ét hedder Hejre

hejre
Over for Berlingske vurderer flere, at det grundet de tekniske udfordringer på Hejre-feltet kan koste mellem 60-70 dollar per tønde, hvis Hejre skal være en forretning for DONG. Foto:

Olie- og gasfeltet Hejre er blevet DONGs helt særlige problembarn. Problemerne, som DONG oplever, kommer bag på ekspert, og internt i DONG har man givet Hejre et nærmest tragisk øgenavn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Internt i DONG har man givet Hejre-oliefelt et kælenavn, som ikke er kærligt ment. Energi­selskabets prestigefyldte felt bliver i hovedkvarteret kaldt for en »Mong«, opkaldt efter Statoil-raffinaderiet Mongstad, der i sin tid blev 95 pct. dyrere end ventet.

Det lidet flatterende navn afspejler en trist virkelighed for Hejre-feltet, som der er blevet nedskrevet store milliardbeløb på, og som efter Berlingskes oplysninger afholdt A.P. Møller - Mærsk fra at købe hele DONGs olie- og gasforretning.

mærsk

For meget af det, der kunne gå galt med planlægningen af Hejre, er gået galt. Også ting, som man kunne forvente, at et erfarent selskab som DONG ville have styr på – for eksempel er topdelen af olieplatformen blevet for tung til, at nogen kran kan løfte den.

»Man sidder tilbage med en stille undren,« siger historiker Morten Hahn-Pedersen, der for tiden arbejder på en bog om den danske oliehistorie.

»Nogle af de problemer, man er løbet ind i med størrelse og vægt, er ikke imponerende. Og man spekulerer på, hvordan i alverden det har kunnet gå så galt.«

Ikke godt nok

Disse spekulationer gør man sig også internt i DONG og i oliedanmark generelt, og diagnosen lyder, at DONG Energy er gået for hurtigt frem med Hejre-feltet.

»De har haft et inkompetent vurderingsprogram. De har simpelthen ikke gjort deres arbejde godt nok,« lyder det fra en kilde.

friis

Denne vurdering deles af flere, og undren er særligt stor, fordi Hejre-feltet er så vigtigt for DONG, der selv kalder Hejre for »en ny æra i den danske Nordsø«.

Selv om det lyder bombastisk, så er der noget om snakken, for Hejre skal ifølge Energistyrelsens fremskrivninger levere over 20 procent af den samlede danske olieproduktion i 2017. Desuden var DONG-fundet noget af et lyspunkt i en tid, hvor det stadig er de ældre felter i Nordsøen, der trækker den danske olieproduktion.

Dong beholder olieforretning

»Hejre var en af de ting, der gav optimisme, fordi man fandt strukturer i en helt anden dybde, end man ellers var vant til. Det var en saltvandsindsprøjtning til offshore-industrien,« siger Morten Hahn-Pedersen.

Saltvand eller brakvand

Hejre skulle imidlertid også have været en saltvandindsprøjtning til statskassen, hvor Hejre alt efter olie- og gasprisniveau skulle have bidraget ganske meget til det i øjeblikket stærkt faldende provenu fra Nordsø-olien.

HP

Men olieprisfaldet presser ikke blot statskassen, presser det også Hejre-projektet i sig selv. Over for Jyllands-Posten har kilder vurderet, at den såkaldte ligevægtspris for at hente en tønde olie op fra Hejre er på 60 dollar for en tønde.

Over for Berlingske vurderer flere, at det grundet de tekniske udfordringer på Hejre-feltet kan koste mellem 60-70 dollar per tønde, hvis Hejre skal være en forretning for DONG.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere