Del : SMS
Berlingske Business

Pres på Goldman og ATP for succesrig børsnotering af DONG

24BUSdong.jpg
En forudgående aftale mellem staten og en række mindretalsaktionærer medfører, at de alle er forpligtede til forholdsmæssigt at sælge det samme antal aktier ved børs­noteringen af DONG Energy. Foto: Simon Læssøe

Flere af aktionærerne i DONG har givet hinanden håndslag på, at man sælger en lige stor del af sine aktier på børsen. Staten er imidlertid forhindret i at sælge mere end 13,5 procent, og det lægger pres på Goldman Sachs, ATP og PFA, der skal sælge store mængder aktier for, at DONG ikke rammes på prisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fra investorhjørner i hele landet har man slikket sig om munden ved udsigten til, at den statslige energikæmpe DONG Energy går på børsen om senest 18 måneder. Men der kan ende med at være meget få aktier til de sultne investorer.

Staten, den altoverskyggende stor­aktio­nær, har meldt ud, at man maksimalt kan sælge cirka 13,5 procent af sin aktiebeholdning, men en aftale mellem staten og en række mindretalsaktionærer medfører, at de alle er forpligtede til forholdsmæssigt at sælge det samme antal aktier ved en børs­notering. Det vil sige, at aktionærer som blandt andre SEAS NVE, der sidder på 10,8 procent af aktierne i DONG, vil være begrænset til at sælge 13,5 procent af sine aktier – præcis som staten.

På grund af aftalen kan gruppen af aktionærer, der samlet ejer cirka 70 procent af DONG, maksimalt børsnotere 9,6 procent af den samlede aktiekapital i energigiganten. De øvrige aktionærer skal levere resten, og det kan meget vel blive en større andel, vurderer flere eksperter.

»Under 20 procent er ikke holdbart efter min vurdering. Mellem 20 og 30 er lidt ukendt territorium, men på den første handelsdag kan det gå an. Når vi op mellem 30 og 50, så begynder det at ligne noget,« siger partner i Audon, Frederik Aakard, der har gennemgået en række europæiske energi­selskaber for at komme til sin konklusion.

Pres på de nye

Frederik Aakaard er ikke ene om sin holdning. Berlingske har været i kontakt med yderligere to analytikere, der også vurderer, at DONG bør sælge 20-25 procent af sine aktier ved en børsnotering.

Men hvis aktionærerne sammenlagt skal op på 20 procent i såkaldt free float – altså den andel, som nye investorer kan købe sig ind i på den første børsdag – skal de øvrige aktionærer uden for aftalen skæppe forholdsvist mere i kassen.

Hjort før fremlæggelse af Dong-papirer: Højeste bud vandt

Beregninger, som Berlingske Business har foretaget, viser, at de resterende aktionærer med Goldman Sachs og ATP i spidsen sammenlagt ville være tvunget til at sælge over en tredjedel af deres ejerandele i DONG i forbindelse med børsnoteringen, hvis et free float på 20 procent skal nåes.

Det er dermed relativt væsentligt mere end staten, men det er ikke på et ukendt niveau for kapitalfonde. De 33 procent er for eksempel mindre, end Goldman Sachs og EQT solgte, da de børsnoterede ISS.

GOLDMAN SACHS-RESULTS/

Beslutningen om hvor stor en del af DONG, der skal sælges på dag ét, er endnu ikke truffet, men Berlingske erfarer, at en international storbank allerede har vurderet emnet. Banken kom til den konklusion, at DONG grundet sin unikke investeringscase sandsynligvis vil overkomme alle investorers krav om rabat som følge af et lavt free float. Men for at afbøde disse krav yderligere anbefaler investeringsbanken, at man sætter 15 procent af aktierne til salg på den første børsdag med en såkaldt overallokerings­mulighed, der kan hæve free float til 16,5.

»Jeg vil sige, at 15-20 procent er det realis­tiske bud. Men investorer ser gerne, at der er højere spredning.« siger DONG-analytiker hos Jyske Bank, Jens Houe Thomsen.

Kan ramme prisen

En højere spredning ser man også gerne i en af Danmarks største investeringsforeninger, Maj Invest:

»Det er væsentligt for store, institutionelle investorer, at der er et vist frit flow. Nu taler du om 15-16 procent her, men jeg vil sige, at ideelt set skal den op på mindst det dobbelte. Det her kan sagtens gå hen at få en effekt på prisen. Både på grund af likviditeten, men også fordi man bare kan sidde og vente på, at der kommer flere og flere aktier på markedet,« siger Keld Henriksen, der er aktiechef for danske aktier i Maj Invest.

Henrik

Det vil sandsynligvis også være i den begrænsede likviditet, at internationale investorer vil søge at finde grundlag for en eventuel rabat, vurderer professor på CBS, Ken Bechmann:

»Der kan godt blive tale om en rabat på prisen, hvis free float bliver så begrænset, at den generelle handelsaktivitet mindskes. Investorerne vil normalt kræve en sådan rabat, hvis ikke de mener, at køb og salg fremadrettet vil kunne ske temmelig hurtigt og til skarpe priser,« siger Ken Bechmann, der understreger, at han ikke udtaler sig om DONG-sagen konkret.

»Man må bare sige, at der findes talrige eksempler, der viser, at likviditet og aktiens omsættelighed er noget, der bliver prissat.«

Hos Industriens Pension tror investeringsdirektør Jan Østergaard dog, at DONGs størrelse vil opveje et procentmæssigt lavt free float:

»Der er også et spørgsmål om, hvor meget det er i kroner og øre. Et selskab som DONG hører til i den store ende, så umiddelbart vil jeg vurdere, at 15 procent vil være så stort et beløb, at der vil komme tilstrækkelig likviditet i aktien,« siger han.

CHF

Hverken ATP, Goldman Sachs eller staten har ønsket at kommentere størrelsen på et free float i forbindelse med børsnoteringen, men henviser alle til, at den endelige beslutning endnu ikke er taget.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere