Del : SMS
Berlingske Business

Novo Nordisk lover CO2-neutral global produktion i 2020

24BUSNordisk-Til-Scanpix.jpg
Det helt overordnede mål er nøjagtigt det samme, som da vi begyndte denne rejse. Det handler om at mindske vores belastning på jordkloden og bruge vores overskud til at vise vejen, siger koncern-direktør Henrik Wulff om Novo Nordisks mål om CO2-neutral produktion på alle selskabets fabrikker i hele verden. Foto: Jens Astrup

Novo Nordisk stiller op i rækken af store trendsættende globale virksomheder og lover, at selskabets produktion af diabetesmidler er 100 pct. CO2-neutral allerede om fem år. Vindmøller i Indre Mongoliet og bæredygtigt træ i Brasilien skal hjælpe Novo Nordisk til at nå målet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk stiller sig op i rækken af mere end 40 store trendsættende globale virksomheder, som forpligter sig til at blive 100 pct. CO2-neutrale op til klimatopmødet COP21 i Paris om en uges tid. Som den første danske virksomhed har medicinalkoncernen indgået et forpligtende partnerskab, RE100, med den uafhængige internationale klimaorganisation The Climate Group.

Helt konkret forpligter Novo Nordisk sig til at sikre, at hele elforbruget i virksomhedens globale produktion er 100 pct. CO2-neutral senest i 2020. Ud over fortsat fokus på energieffektivitet skal målet nås ved at købe vedvarende energi fra vindmøller, solanlæg og ved at bruge CO2-neutral brændsel afhængig af, hvor i verden produktionen ligger.

»Vi har i mange år haft overskud til at diskutere energiforbrug og klimamål og været med i den globale debat om, hvad der sker, når befolkningstilvæksten eksploderer, som den gør i øjeblikket, selv om vi ikke er en miljøvirksomhed. I dag er vores produktion i Danmark CO2-neutral, men nu tager vi skridtet fuldt ud og laver samme øvelse med alle vores fabrikker verden over,« siger Henrik Wulff, koncerndirektør med ansvar for produktionen hos Novo Nordisk.

Jakob Riis

I første omgang har Novo Nordisk gjort sin fabrik i Tianjin i Kina CO2-neutral ved i sidste måned at købe grønne certifikater på strøm fra en vindmøllepark i Indre Mongoliet. For at sikre at alt går rigtigt til, og at der ikke bliver snydt med de grønne certifikater, er det sket i samarbejde med organisationen Goldpower, som i samarbejde med bl.a. Verdensnaturfonden, WWF, har lavet en særlig mærkningsordning for grønne certifikater.

I løbet af de kommende år følger produktionsfaciliteterne i USA, Frankrig, Rusland, Algeriet og Iran, mens produktionen i Brasilien, Japan og Danmark allerede er CO2-neutral. Når produktionen er gjort CO2-neutral kommer turen til resten af Novo Nordisk, herunder kontorer, brug af fly og biler og hele distributionens fodaftryk på klimaet.

Præcist, hvad de grønne certifikater koster, og hvor meget dyrere grøn strøm er i Kina sammenlignet med fossil energi, vil Novo Nordisk ikke oplyse.

»Men vi putter ofte lidt ekstra i kassen. Den, der har overskuddet, har også forpligtelsen. Det er klart, at hvis vi havde store problemer med at tjene penge på vores primære forretningsområde, så ville vi jo have sværere ved at komme igennem med en diskussion om, hvorvidt man kan give lidt ekstra til den slags projekter,« siger Henrik Wulff.

Vindenergi er også årsagen til, at det er lykkedes Novo Nordisk at gøre sine fabrikker i Danmark CO2-neutrale. men det bliver ikke nødvendigvis løsningen på alle medicinal-selskabets fabrikker verden over.

»Vi gennemgår hver enkelt fabrik og vælger den løsning, som giver mest mening lokalt. I Algeriet har vi ikke lagt os fast på en løsning endnu, men her kunne solenergi være en mulighed,« siger Henrik Wulff.

Vedvarende energi for alle

At Novo Nordisk ikke for længst har kastet sig ud i at købe grønne certifikater og CO2-kvoter og på den måde plejer den grønne del af sin tredobbelte bundlinje, skyldes ifølge Henrik Wulff, at der hidtil har været langt mellem bæredygtige og økonomisk rentable projekter inden for vedvarende energi ude i verden.

»I dag er det at købe strøm fra vedvarende energikilder ikke kun noget, der er forbeholdt dem med den store pengepung eller et særligt dansk fænomen. Flere og flere projekter skyder op rundt omkring i verden, og priserne på energien nærmer sig prisen på fossil energi,« siger Henrik Wulff, der mener, at vi er vidner til en selvopbyggende bølge i øjeblikket.

»Jo mere attraktivt, det bliver, jo flere hopper på vognen,« siger Henrik Wulff.

Novo

Selv om Novo Nordisk lancerer sit nye klimamål op til Cop21-topmødet i Paris i næste uge, skal Novo Nordisks initiativ ses løsrevet fra de politiske forhandlinger om landenes klimamål.

»Vi driver den her agenda uanset hvad. Det helt overordnede mål er nøjagtigt det samme, som da vi begyndte denne rejse. Det handler om at mindske vores belastning på jordkloden og at gå foran med investeringer i vedvarende energikilder og dermed være med til at gøre teknologien både mere effektiv og billigere. Hvordan det politiske modul lige svinger, påvirker sådan set ikke den måde, vi arbejder på,« siger Henrik Wulff.

Ikke med i åbent brev

Novo Nordisk er da heller ikke medunderskriver på det åbne brev, som topchefer fra 78 virksomheder i 20 brancher mandag offentliggjorde i regi af World Economic Forum. Her skriver topcheferne, der fra dansk side tæller Niels B. Christiansen fra Danfoss og Thor Möger Pedersen fra PensionDanmark, bl.a., at de går ind for en effektiv klimapolitik, der omfatter eksplicitte og implicitte priser på CO2-baseret på markedsmekanismer, at de opfordrer til en strategisk dagsorden med fokus på innovation, udvikling og opskalering af vedvarende energikilder og fremme af øget energieffektivitet.

Samtidig opfordrer de til øget åbenhed om finansielle investeringer og politikker, når det gælder såvel alternativ som fossil energi, lige som der er brug for finansielle instrumenter, der skal stimulere alternativ energi, energieffektivitet og grønne obligationer.

Topmødet finder sted fra den 30. november til den 11. december.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere