Del : SMS

Nedskrivninger gav tysk energikæmpe underskud på 52 mia. kr.

E ON/RESULTS
E.On CEO Johannes Teyssen. Foto:

Nedskrivninger på 8,8 mia. euro sætter i dybe spor i onsdagens regnskabsfremlæggelse fra det tyske energiselskab E.On, som af den årsag kom ud af året med et nettounderskud på 7 mia. euro, svarende til cirka 52 mia. kr.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ifølge et estimat fra Bloomberg News havde analytikerne "blot" ventet et underskud på 6,4 mia. euro.

Nedskrivningerne, hvor 8,3 mia. euro blev annonceret i november, relaterer sig til primært til værdiforringelser på selskabets kul- og gasfyrede kraftværker. Sorteres nedskrivningerne fra, ser tallene mere tilforladelige ud.

norden

Energiselskabets driftsindtjening, EBITDA, faldt 10 pct. til 7,6 mia. euro, mens det underliggende nettoresultat på 1,6 mia. euro var på niveau med overskuddet året før. På forhånd havde selskabet meldt forventninger ud om et EBITDA på 7-7,6 mia. euro og et underliggende nettoresultat på 1,4-1,8 mia. euro.
Analytikerne havde estimeret et EBITDA på 7,28 mia. euro og et underliggende nettoresultat på 1,54 mia. euro. E.On foreslår udbetaling af et udbytte på 0,50 euro per aktie, hvilket svarer til 60 pct. af det underliggende nettoresultat.

For 2016 venter E.On en nedgang i EBITDA-resultatet til mellem 6 og 6,5 mia. euro, mens det underliggende nettoresultat ventes at svinde ind til 1,2 til 1,6 mia. euro.

justeat

Det tager ifølge selskabet afsæt i, at de første måneder af 2016 har budt på lavere energipriser, yderligere fald i gaspriserne og en vedholdende svag rubel.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere