Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Motoren er gået i stå for dansk salg af elbiler

elbil
Foto:

Siden de nye afgiftsregler for elbiler begyndte at blive indfaset i starten af 2016, er det danske salg af elbiler næsten gået i stå. Indtil videre er der blevet solgt under 20 elbiler siden afgiften steg igen i år.

Der har ikke været meget fart over det danske salg af elbiler i årets første måneder. Kun 13 elbiler blev solgt i januar måned, mens der i samme periode sidste år blev solgt 64 elbiler.

Forrige år vedtog den daværende regering (V), Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialdemokratiet, at man over en årrække ville gøre den almindelige registreringsafgift gældende for køb af elbiler, som indtil da havde været helt fritaget for afgiften. I praksis har det betydet, at man i 2016 skulle betale 20 procent af den almindelige registreringsafgift, og siden 1. januar i år er afgiften igen steget til nu at udgøre 40 procent af den registreringsafgiften på almindelige personbiler.

casper tanker lige lidt strøm

Det har i dén grad påvirket salget af elbiler i Danmark. Mens der i 2015 blev solgt 4329 elbiler, blev der i 2016 solgt 1312 elbiler, og indtil nu er der kun blevet solgt 19 elbiler i år, viser tal fra Bilstatistik.dk. Det får brancheorganisationen for elbiler i Danmark, Dansk Elbils Alliance, til at råbe op:

»Vi skal helt tilbage til 2010, før salget af elbiler sidst var så lavt, og det var på et tidspunkt, hvor der var meget få modeller at vælge mellem og infrastrukturen på ingen måder var udbygget, som den er i dag. Det elbilsmarked, som er modnet og står i dag, burde kunne give et langt højere tal,« siger Lærke Flader, som er leder i brancheforeningen Dansk Elbils Alliance.

Samtidig med, at det danske salg af elbiler næsten er gået i stå, er salget af almindelige personbiler steget med 19 procent siden sidste år til i alt 19.500 indregistrerede biler i januar, viser tal fra Danmarks Statistik.

fara

Elbilssalget i Danmark udgjorde dermed 0,067 procent af det samlede bilsalg i januar måned.

I sidste uge mødtes aftalepartierne for at drøfte aftalen, men partierne blev i første omgang ikke enige om at ændre på den nuværende aftale.

Martin Lidegaard (R): ”Jeg er målløs”

Da man vedtog aftalen, besluttede man også, at man ville drøfte aftalen på ny, hvis Skatteministeriets estimat på, hvor mange elbiler, der ville blive solgt i Danmark, viste sig at være forkerte. I 2016 skulle man have solgt 1800 biler ifølge Skatteminsteriets beregninger, men der blev solgt 1312. Derfor mener Martin Lidegaard (R), skatteordfører Radikale Venstre, ikke, at regeringen har levet op til deres løfte:

»Jeg er rent ud sagt målløs over, så ligeglad denne regering er med elbiler. Vi gik kun med i denne aftale, fordi vi fik lovning på at kunne genforhandle den, hvis vi ikke nåede det antal solgte elbiler, som Skatteministeriet forventede,« siger Martin Lidegaard, og fortsætter:

»Den forhandling skulle vi have haft i november 2016, men der er intet konkret kommet fra regeringen. Nu ligger hele markedet for elbiler så i dybfrost, og vi hører stadig intet. Det er simpelthen ikke i orden,« siger Martin Lidegaard.

Pas på elbilens batteri i vinterkulden

Martin Lidegaard (R) forventer at blive indkaldt til nye drøftelser inden for de næste par uger, men hverken han eller Skatteministeriet kan på nuværende tidspunkt oplyse, hvornår aftalepartierne skal mødes igen.

Fuld fart på salg af elbiler i Norge

Mens salget af elbiler i Danmark er på et historisk lavpunkt, kunne det norske medie Elecktrek i sidste uge berette, at elbilssalget i januar måned udgjorde 37% af det samlede bilsalg i Norge, svarende til 4800 elbiler.

»Det viser bare, at elbilmarkedet er modent nok, hvis man giver den rigtige håndsrækning. Det må vi konstatere, at politikerne herhjemme ikke har gjort,« siger Lærke Flader fra Dansk Elbils Alliance.

I organisationen Forenede Danske Motorejere, er man enig i, at Danmark godt kan lære noget af det norske afgiftssystem:

»Man kan skele til Norges principper, hvor man beskatter i forhold til tekniske kriterier i stedet for værdien på bilen som med registreringsafgiften. På den måde sidestiller man alle, så man kigger på effekten på klima og sikkerhed i stedet for bare at lave fradrag hist og pist, «siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Christensen.

TESLA S

Allan Christensen mener, at konsekvenserne af de nye afgiftsstigninger på elbiler er et udtryk for, at der er brug for grundlæggende ændring af det nuværende afgiftssystem:

»Der er en brændende platform til at lave hele afgiftssystemet om, for vi ser gang på gang, at de værdibaserede registreringsafgifter er hullede og har totalt uhensigtsmæssige konsekvenser i forhold til at få de mest sikre og miljøvenlige biler på vejene i Danmark. Miljøeffekten kan man bruge uanset om der er tale om en hybridbil, dieselbil, elbil eller andet,« siger Allan Christensen.

Savner bedre rammevilkår

Hos Dansk Elbils Alliance er man ikke tilfreds med de nuværende afgiftsvilkår på elbilsområdet. Lærke Flader mener i øvrigt, at regeringen har givet branchen et falsk håb ved at være optimisitske over for grøn omstilling:

»Vi står med en branche, som har investeret mange milliarder på at opbygge et marked, samtidig med at regeringen har givet branchen håb ved at lægge op til optimisme over for grøn omstilling. Derfor er det ærgerligt, at de ikke gør noget, når de har mulighed for at vise, at de mener det,« siger Lærke Flader.

Helt konkret mener Lærke Flader, at branchen har brug for bedre betingelser, der ikke ændrer sig år for år.

A Tesla Model S with version 7

»Vi savner nogle fastere rammevilkår og mener grundlæggende, at man bør fastfryse den afgift, der lå i 2016 og gøre det i nogen år, så vi har noget at regne med,« siger hun.

Martin Lidegaard (R) er enig med brancheforeningen om, at elbilsmarkedet skal have bedre rammer i Danmark, og vil i første omgang kæmpe for, at afgifterne bliver fastfrosset på det niveau, de lå på i 2016:

»Vores krav er enkelt. Vi vil have rullet den sidste afgiftsstigning tilbage og fastfrosset afgiften på 20 procent, indtil vi har nået vores måltal for både 2016 og 2017, ialt 5.000 biler. Dertil så vi gerne en lempeligere beskatning af firmabiler på el samt permanent afgiftsfritagelse for el til elbiler,« siger han.

Oprindeligt udtalte Skatteministeren, at man med aftalen om nye afgiftsvilkår for elbiler ønskede at gøre op med den favorisering af en særlig type teknologi, som mange danske bilejere havde svært ved at se rimeligheden i.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen