Berlingske Business

Medie: Mærsk genoptager forhandlinger om Tyra-feltet med regeringen

Tyra feltet
Foto:

A.P. Møller-Mærsk har genoptaget forhandlingerne om Tyra-feltet med regeringen. Det erfarer TV2 Business tirsdag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mærsks datterselskab Maersk Oil varslede ellers 30. december en nedlukning af det store gasfelt i Nordsøen i oktober 2018, da det indtil videre ikke var lykkedes at lande en aftale med regeringen om rammerne for driften af oliefeltet.

Ved den lejlighed vurderede Michael Friis Jørgensen, chefaktieanalytiker ved Alm. Brand Markets, dog, at meldingen fra Mærsk var ren forhandlingstaktik og en del af det politiske spil om vilkårene i Nordsøen.

31BUS1SEKTION-161001.jpg

Tyra-feltet er Danmarks største gasfelt i Nordsøen, og det er samtidig knudepunkt for transport af naturgas fra andre felter til fastlandet. Det og har været i drift siden 1984.

De senere år er der imidlertid konstateret problemer i undergrunden, som vanskeliggør udvindingen og kræver væsentlige nye investeringer, hvis den skal fortsætte.

Derfor har Maersk Oil henvendt sig til regeringen for at få en ny og økonomisk mere fordelagtig aftale, men det er indtil videre ikke lykkes at nå til enighed.

Tyra-feltet drives af Mærsk, som også ejer 31,2 pct. af det sammen med DUC-partnerne Shell (36,8 pct.), Nordsøfonden (20 pct.) og Chevron (12 pct.)

Mærsk

Fredag - Mærsk varsler lukning af Tyra-feltet

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen