Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mærsks oliedel kan endelig trække vejret igen

Mærsk
Foto:

Efter flere svære år begynder Mærsks oliedel igen at tjene penge. Men forude lurer usikkerheden.

Stigende oliepriser hjælper Maersk Oil kraftigt op, selvom den daglige olieproduktion falder, fremgår det af regnskabet for første kvartal.

Maersk Oil kom ud af kvartalet med et såkaldt underliggende resultat på 292 mio. dollar mod et tab på 29 mio. dollar i samme kvartal i fjor. Årsagen er, at olieprisen kravlede op til i gennemsnit at ligge på 54 dollar pr. tønde eller 59 pct. højere end i første kvartal af 2016.

Forbedringen i indtjeningen skete, selvom det danske olieselskab producerede mindre olie end sidste år. Den daglige produktion var 275.000 tønder eller 75.000 tønder færre i fjor. Årsagen er primært, at Maersk Oil i løbet af året mistede rettighederne til det store Al Shaheen-felt i Qatar.

GW

Maersk Oil er en del af det nye Maersk Energy, som er en række energiselskaber, der er blevet udskilt fra resten af A.P. Møller-Mærsk, og som på sigt skal skilles helt fra hinanden. Ledelsen har dog ikke meget nyt at tilføje til den store strategiproces, som efter planen skal være afsluttet ved udgangen af 2018.

»Arbejdet med at definere langsigtede strukturelle løsninger for de enkelte virksomheder i vores Energy division skrider frem, og divisionen var profitabel i første kvartal, hvor Maersk Oil leverede en stærk indtjening,« udtaler A.P. Møller-Mærsks topchef Søren Skou i en pressemeddelelse.

Det danske olieselskab har nydt godt af en oliepris, som har udviklet sig positivt efter OPEC i 2016 besluttede at begrænsede medlemmernes produktion.

Maersk Line indfrier 2020-målsætning for CO2-udslip

»Den globale efterspørgsel ser ud til at bliver re-balanceret, selvom der fortsat er betydeligt usikkerhed om udsigterne for olieprisen,« skriver Mærsk-ledelsen i regnskabet for første kvartal.

Oliemarkedet oplevede et dramatisk fald i olieprisen fra sommeren 2014, hvor olieprisen var over 120 dollar pr. tønde. Det har ramt olieselskaberne hårdt, og fik Maersk Oil til at skære kraftigt i omkostningerne og begrænse efterforskningsaktiviteterne. I perioden er det lykkedes det danske olieselskab at skære den såkaldte break-even-pris - hvor det danske selskab tjener penge - ned til 40 dollar pr. tønde mod tidligere 50-55 dollar.

De øvrige dele af Maersk Energy har det forsat svært. Maersk Drilling, der udlejer boreplatforme, måtte se indtjeningen falde til 48 mio. dollar i kvartalet mod 223 mio. dollar sidste år. Også forsyningselskabet Maersk Supply Service og tankskibsrederiet Maersk Tankers har tilbagegang.

28BUSMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

»Vi så moderate tegn på øget aktivitet i offshore-markederne hos Maersk Supply Service og Maersk Drilling, omend fra meget lave niveauer. Fokus her er fortsat på omkostninger, effektiviseringer og udnyttelsesgrad. Maersk Tankers resultat var påvirket af forringede markedsrater, hvilket delvist blev opvejet af omkostningsbesparelser,« forklarer Søren Skou.

Fremgangen i Maersk Oil betyder dog, at Maersk Energys resultat samlede voksede til 329 mio. dollar fra 236 mio. dollar.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen