Berlingske Business
LIVE
06:59 Godmorgen: Det sker i dag

Mærsk: Nordsø-aftale understøtter vores vækstplaner

Maersk Oil mister stor oliekontrakt i Qatar
(Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2016) Foto:

Maersk Oil kan strege flere punkter på sin ønskeliste af, efter at aftalen med regeringen om de nye vilkår for olie og gas i Nordsøen kom på plads onsdag. Mærsk-datterselskabet gør sig klar til at genopbygge Tyra-feltet og kigger også gerne på nye muligheder.

»Det er en vigtig aftale for vores forretning, fordi især den nordlige del af Nordsøen (inden for Danmarks havgrænser, red.) ser vi et stort potentiale i,« siger Martin Rune Pedersen, driftsdirektør i Maersk Oil og tidligere chef for de danske aktiviteter, til Ritzau Finans.

»Vi har nu et megaprojekt med at genopbygge Tyra, men vi vil også sætte teams i søen, som skal arbejde på det fremtidige potentiale. Der kan Tyra være katalysator for en yderligere udvikling,« siger direktøren.

Onsdag - Mærsk

Tyra-feltet har tidligere været anslået til at koste 30 mia. kr. at genopbygge. Det tal vil Martin Rune Pedersen ikke helt bekræfte.

»Det er i den størrelsesorden. Vi taler om et tocifret milliardbeløb, men vi kan ikke være konkrete endnu, fordi vi er stadig i en detaljeret designperiode. Når vi har været igennem et udbud og har projektet klar i slutningen af året, har vi også tal for den præcise omkostning og de reserver, der følger med,« siger Maersk Oils driftsdirektør.

Maersk Oil er midt i en strategiproces, hvor der skal findes en "ny strukturel løsning" for ejerskabet af datterselskabet og de andre energitunge aktiviteter i A.P. Møller-Mærsk inden udgangen af 2018. Det kan indebære salg, børsnoteringer eller en form for fusion.

FILES-BRITAIN-EU-POLITICS-BREXIT

At der nu ligger en foreløbig plan for Tyra-udviklingen, som også kan give nye muligheder i Nordsøen, er derfor et gavnligt skridt i den proces.

»Det lægger sig fuldstændig op af vores strategi og vores lyst til at investere i olie og gas i vores eget hjemmeområde.«

»Det, at have Tyra på plads, gør, at både potentialet i de eksisterende felter og fund og i fremtidige fund nu får adgang til den infrastruktur, og det er kritisk, for der er sandsynligvis ingen af de andre felter, der i sig selv kunne bære så store omkostninger,« siger Martin Rune Pedersen.

Maersk Oil regner med at lukke ned for Tyra i slutningen af 2019 og genåbne i starten af 2022. Derefter ventes feltet at levere gas frem til mindst 2042.

livsstil

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen