Del : SMS
Berlingske Business

Kina vil blæse til grøn energi og øge vindkapacitet i 2016

vindmølle
ARKIVFOTO. Foto:

Kina vil også i år fortsætte med at sætte et stort antal vindmøller op. Landet har planer om at booste vindenergikapaciteten med 22 pct. i år og vil dermed forsætte udbygningen af vindmøller, skriver Bloomberg News.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kina har planer om at tilføje 30,83 gigawatt vindkraft i år, skriver National Energy Administrationen, NEA, på sin hjemmeside mandag. Og det er lidt mindre end sidste år, hvor hele 33 gigawatt blev tilføjet.

Sidste år var der gang i vindmølleselskaberne, da man skulle levere projekter, før tilskuddet til ren energi blev reduceret. Men tilskudsordningerne i år er fortsat så høje, at der er gang i investeringerne i Riget i midten.

- Målet er meget højt for 2016, vurderer Shi Yan, analytiker hos UOB Kay Hian Investment, over for Bloomberg.

- Nye projekter vil blive i regioner med ringe kapacitet, hvilket giver god lønsomhed for branchen, siger han.

Ifølge NEA vil der blive godkendt flest vindprojekter i den centrale provins Henan i år, og den østlige provins Shandong vil ligge lige efter.
vindenergikapacitet.

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat Vestas


Kina har næsten fordoblet sine  siden 2012 til 139 gigawatt sidste år, viser data indsamlet af Bloomberg. Men den hurtige vækst i vindkraft har betydet, at mange kinesiske vindmøller snurrer rundt uden at levere strøm til elnettet. De er simpelthen ikke blevet koblet på nettet, der ikke har kunnet følge med den hastige udbygning af vindmølleparker.

Som en reaktion på det har de kinesiske myndigheder udstedt en række direktiver, der skal nedbringe den uvirksomme del af vindenergiproduktionen. Og ifølge NEA, som er kommet med direktiverne, nåede et rekordhøjt niveau på 33,9 mia. kilowatt-timer genereret kapacitet sidste slet ikke elnettet.

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat energi


NEA har derfor blandt andet beordret myndighederne i de regioner, hvor problemerne er mest udtalte, til at reducere antallet af nye vindmølleparker, der godkendes, så den eksisterende kapacitet kan blive udnyttet.

Danske Vestas fik i fjerde kvartal 2015 åbnet mere op for ordresluserne på det kinesiske vindmøllemarked, som dog fortsat klart domineres af det lokale spillere. Fokus for Vestas er at skabe fremgang år-til-år, og det er selskabet foreløbig lykkedes med.

- Vi havde en god ordreindgang i Kina i fjerde kvartal, og hvis du ser på ordreindgang for hele 2015, så kvalificerer både Kina og Brasilien sig til top-5. Så jeg er glad for den fremgang, vi præsterer på de to markeder, har Vestas' administrerende direktør, Anders Runevad, tidligere sagt til Ritzau Finans.
Vestas har udpeget Kina, Brasilien og Indien som strategiske fokusmarkeder, hvor selskabet gennem nye strategiske tiltag skulle søge at forbedre sin markedsposition.

vindmølle

Ifølge konsulentfirmaet FTI Consulting var det de lokale leverandører, der dominerede det store kinesiske marked i 2015. Samlet var 23 ud af de 26 leverandører kinesiske, og de sad på mere end 97 pct. af markedsandelen.

De tre udenlandske leverandører, der tegnede sig for resten af ??markedsandelen i Kina er Vestas, Gamesa og GE. Mens Vestas kom ud af 2014 som den største udenlandske leverandør i Kina (efterfulgt af Gamesa og GE), var det danske vindmølleselskab droppet til nummer tre sidste år, mens Gamesa og GE indtog første- og andenpladsen.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere