Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Gazprom forsøger med forlig i EU-konkurrencesag

Den danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har modtaget et forligsforslag fra den russiske energigigant Gazprom.

Den russiske energigigant Gazprom sendte mandag et forligsforslag til EU-Kommisionen, der skal undgå, at selskabet modtager en større milliardbøde fra EU i en sag om angiveligt unfair gaspriser i Østeuropa, som den danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, står i spidsen for.

Det skriver Wall Street Journal.

- Vi håber på at diskutere forslaget med repræsentanter fra kommissionen i den nærmeste fremtid for at komme frem til et forlig, udtalte Gazprom mandag til Wall Street Journal.

For at forliget bliver accepteret af kommissionen, betyder det sandsynligvis, at Gazprom kommer til at ændre sine forretningsmetoder i sin østeuropæiske baghave betydeligt. Anklagerne, som Gazprom står over for, er således mange - deriblandt konkurrenceforvridning og unfair priser i en række østeuropæiske lande.

Alle anklager er på trods af forligsforslaget blevet afvist af Gazprom, som mener, at anklagerne bunder i politiske motiver. Energigiganten skal senest komme med et formelt svar på anklagerne til EU-kommissionen d. 28. september.

Ekspert på området og advokat Alec Burnside mener, ifølge Wall Street Journal, at det er for tidligt at sige, hvorvidt et forlig kan blive en realitet, men siger samtidig, at Margrethe Vestager har vist sig særdeles konsistent i at føre højt profilerede sager frem, og at hun og regulatorerne ikke umiddelbart tager foden af pedalen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen