Berlingske Business
LIVE
13:20 Finansieringsselskab falder 79 pct. i positivt marked

Fuld genopbygning og milliardrabat: Så er Nordsøaftalen på plads

MOT
Olieplatformen på Tyra-feltet (billedet) synker i havbunden. Hele processen om ændrede rammevilkår i Nordsøen er igangsat for at finde en løsning på den udfordring. Foto:

Regeringen har præsenteret en Nordsø-aftale, der som ventet giver rabatter til A.P. Møller - Mærsk og sikrer tusindvis af jobs.

Efter flere måneders forhandlinger præsenterede et bredt politisk flertal onsdag aften en ny aftale for Nordsøen. Aftalen sikrer bedre fradragsmuligheder for olieselskaber i Nordsøen, der dog må leve med en gradvist stigende beskatning, hvis olieprisen stiger.

Aftalen kommer efter et højspændt forløb, der har sit udspring i det udfordrede Tyra-felt i Nordsøen.

Dansk Undergrunds Consortium (DUC) med Maersk Oil i spidsen meddelte for snart et år siden, at man ville lukke Tyra-feltet, som 90 procent af den danske gas løber igennem, hvis ikke rammevilkårene i Nordsøen blev forbedret.

Onsdag - Mærsk

Den nye Nordsø-aftale bærer præg af at være en »Lex Tyra«, og Maersk Oil har da også allerede nikket til aftalen og forpligtiget sig til en fuld udbygning af det udfordrede Tyra-felt.

»Vi har sikret, at vi får flest mulige af de ressourcer, som ligger i Nordsøen. Hvis Tyra ikke blev fuldt genopbygget, så ville vi kunne se, at rigtigt mange af de kendte potentialer ikke ville kunne efterforskes fremadrettet og ikke ville kunne udbygges,« siger finansminister Kristian Jensen (V) – som med undtagelse af Enhedslisten og Alternativet har alle Folketingets partier bag den nye aftale.

Aftalen, som regeringen har præsenteret, bliver en slags valgfri ordning. Olieselskaber, der ønsker at investere i Nordsøen, kan få bedre fradragsmuligheder i årene 2017-2025. I det tilfælde, at olieprisen stiger over henholdsvis 75 og 85 dollar pr. tønde, vil ekstra beskatning af overskuddet dog sætte ind.

Regeringen forventer, at genopbygningen af Tyra vil sikre indtægter til statskassen på 26 milliarder kr. frem mod 2042. På kort sigt vil aftalen dog medføre et forringet provenu til statskassen.

Mærsk er tilfreds – Greenpeace er kritisk

Maersk Oil er godt tilfreds med Nordsø-aftalen:

»Aftalen gør den danske del af Nordsøen til et mere konkurrencedygtigt område for olie- og gasselskaber med hensyn til investering og udvikling af nye projekter. En genopbygning af Tyra-feltet kan blive en katalysator for forlængelse af aktiviteterne i den danske del af Nordsøen,« siger driftschef Martin Rune Pedersen, Maersk Oil, i en skriftlig kommentar.

Den danske del af Nordsøen har i mange år været udfordret af, at der er fundet relativt spinkle forekomster af olie og gas, mens der er blevet udbygget endnu mindre.

02BUSBUSINESS-TYRA-SYDOEST-.jpg

En række mindre selskaber har dog givet udtryk for, at de gerne vil investere i Nordsøen, og med aftalen er der skabt bedre muligheder for, at andre olie- og gasselskaber kan benytte sig af DUCs infrastruktur i Nordsøen. Endnu har regeringen dog ikke været i dialog med andre selskaber.

»Men vilkårene er åbne, og det betyder, at vinduet kan bruges af alle selskaber, som vælger at investere i Nordsøen,« siger finansminister Kristian Jensen.

Aftalen var dog kun en time gammel, før kritikken begyndte at runge. Hos blandt andre Greenpeace er begejstringen svær at spore:

»Det er beklageligt og udtryk for kortsigtet tankegang, at regeringen og et solidt flertal med en hjælpepakke til Mærsk nu bidrager til at forlænge levetiden for olie og gas i stedet for at investere mere i den grønne omstilling af Danmark,« lyder det fra Mads Flarup Christensen, der er generalsekretær i Greenpeace Norden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen