Del : SMS
Berlingske Business

Farvel til verdens første hav-møller

LW
Leif Winther, der er asset manager for DONGs danske vindmølleparker, gør klar til at pille verdens første havvindmøllepark, Vindeby, ned, hvis ikke det lykkes DONG at finde en køber. Foto:

Stikket trækkes snart på et stykke dansk energihistorie. På bølgerne ud for Lollands nordkyst har verdens første havvindmøllepark, Vindeby, snurret i snart 25 år og hvert år forsynet 2.000 husstande med el.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men om lidt er det formentlig slut for havvindkraftens vugge. Ejeren af Vindeby,DONG Energy, har nemlig besluttet sig for at sætte vindmølleparken til salg, og hvis ikke en køber byder sig, så går energikoncernen i gang med at pille den historiske park ned, når den oprindelige koncessionsaftale med staten udløber sidst i 2016.

Se Vindeby vindmølle på grafik her

»Vindeby har kørt længere, end den overhovedet var designet til, men for os kan det ikke længere betale sig at investere i driften. Økonomisk giver det bedre mening, at vi lægger vores kræfter et andet sted,« siger Leif Winther, der er DONGs asset manager for havvindmøller i Danmark.

Vindeby var en utroligt succesfuld begyndelse for havvindmølleindustrien i Danmark, der alene i DONG-regi er vokset til over 16,5 mia. kr. i omsætning. Det er med andre ord en industris vugge, som nu skal pensioneres, og som ifølge flere er bevaringsværdig i den ene eller anden form.

aaa

Frank A. Olsen var afdelingschef for vindmøller i Elkraft, der i sin tid opførte Vindeby, og han blev sidenhen den første vindkraftchef hos DONG. Han kalder det for en »kulturhistorisk katastrofe at pille møllerne ned« og refererer til den såkaldte Gedser-mølle, hvis tårn i dag stadig står i Gedser, mens resten af delene fremvises på Energimuseet ved Tange.

»Jeg synes stadig, det er en skam, at man ikke bevarede den mølle. Og jeg synes, man skal tænke sig om med Vindeby, for man har startet en industri, der måske på sigt kan måle sig med olie og gas. Det begyndte i Danmark, og det begyndte med et meget succesfuldt anlæg ved Vindeby,« siger Frank A. Olsen, der nu vil foreslå nogle af de såkaldte vindmøllelaug, at der stiftes en forening, hvis formål bliver at holde Vindeby kørende.

Hos Energimuseet i Tange vil man ikke forholde sig til, om møllerne bør blive stående eller ej, men direktør Anders Dahlstrup ser meget gerne, at dele af møllerne ender på det jyske museum.

SL

»Vind er voldsomt relevant, fordi det er vores fremtid og nutid. Vindeby har været vigtig for den danske vindmølleindustris rolle i verden, og den vil fortsætte med at være et ikon for vindmølleindustrien, som folk faktisk vil rejse efter,« siger Anders Dahlstrup, der endnu ikke har knækket nødden om, hvorvidt man gerne ser en vinge, et møllehus eller noget helt tredje på udstilling ved Energimuseet.

Det er ikke i DONG Energys planer at rykke en hel mølle på museum, men Leif Winther er åben over for, at Energimuseet kan få nogle effekter fra Vindeby, hvis DONG ender med at pille den ned.

»Vi er opmærksomme på det, og vi anerkender også, at Vindeby har været en hjørnesten for offshore vind. Derfor har vi også selv været i kontakt med Energimuseet, men der er spørgsmål om omkostninger og sikkerhedshensyn, som vi skal finde ud af,« siger Leif Winther.

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat energi

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere