Del : SMS
Berlingske Business

Elmarkedet trænger til at få skærpet konkurrencen

04BUSAvedoerevaerket.jpg
I håb om at kunne kapre flere kunder i hele landet lancerer DONG Energy produktet El.dk, der er baseret på markedets spotpriser. Det nye produkt er dog ikke nogen gevinst for personer, der bor alene i en lille lejlighed, fastslår forbrugerjurist Morten Sinding fra Elforbundet. Billedet viser aftenstemning ved Avedøreværket i København. Foto: Kasper Palsno

DONG har lanceret et nyt produkt, der skal tage markedsandele i hele landet. Forfriskende, lyder det fra Forbrugerrådet og eksperter, der dog savner mere konkurrence i kampen om elkunder – også fra DONG.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med en smilende, hvid sparegris som frontfigur og løftet om, at man tjener »nul kroner og nul øre« på kundernes elforbrug, går DONG Energy nu i offensiven på markedet for private elkunder. Det nye produkt El.dk bygger på markedets spotpris samt en fast abonnementpris og er sat i verden for at hente markedsandele til energigiganten.

»Vi lancerer det for at imødekomme et behov hos nogle af vores eksisterende kunder og for at vinde markedsandele i resten af landet. Det er naturligt, at vi taber kunder i vores oprindelige monopolområder, hvor vi har haft 100 procent markedsandel. Hvis vi skal beholde skala, skal vi tiltrække kunder i resten af landet,« siger privatkundedirektør i DONG Energy, Louise Hahn.

BM

Flere eksperter tager godt imod DONGs nye produkt, og forbrugerjurist og stifter af Elforbundet, Morten Sinding, siger blandt andet:

»Det er bestemt ikke et dårligt produkt, men du skal være den rigtige kunde. Hvis du bor alene i en lille lejlighed, kan det godt blive dyrt, men hvis du har et elforbrug på mere end 7.500 kilowatttimer, er det et rigtig fornuftigt produkt.«

Men hvor produktet fra elkæmpen roses, så savner eksperter såvel som Forbruger­rådet, at konkurrencen på elmarkedet for alvor bliver intensiveret – også fra DONG Energys side.

aaa

Fråde efterlyses

En af dem, der gerne ser, at elhandelsselskaberne skruer mere op for konkurrencen, er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Martin Salamon.

»I øjeblikket er konkurrencen ikke så hård, for vi ser ikke de store selskaber forsøge at gå ud og kapre hinandens kunder på andre måder end ved at kapre forsyningspligt. Det er ikke sådan, at de kaster sig frådende over hinandens kunder, som man ser det på telemarkedet,« siger han.

Elmarkedet blev gradvist liberaliseret i begyndelsen af dette årtusinde, og siden 2003 har elkunderne frit kunnet vælge deres elhandelsselskab, hvor man tidligere var bundet af geografiske monopoler. Siden har konkurrencen på elmarkedet flere gange været under angreb, og spørger man elmarkedsekspert og partner i EA-Energianalyse, Mikael Togeby, er der stadig lang vej igen mod den perfekte konkurrence:

»Elhandelsselskaberne bruger ikke ret mange penge på at få fat i nye kunder, og det er et tegn på, at konkurrencen ikke er ret skarp. Det er formodentligt fra de nye selskaber, at konkurrencen skal komme, for alle andre har ligesom arvet deres gamle kundemasse. At DONG nu gør det, er vigtigt, fordi de er store,« siger Mikael Togeby,

Energi

Martin Salamon fra Forbrugerrådet er enig i, at DONGs størrelse gør det »interessant«, når der kommer nye elprodukter på gaden. Men han mener dog, at DONG har lige lovligt meget uld i munden, når de skriver, at de ikke tjener penge på deres spotpriser.

»Afhænger min pris for eksempel af DONGs smarte indkøb? Hvis det skal holde vand, skal jeg betale den samme pris, som DONG giver. Og så er der lige det med abonnementet, der ligger over markedsgennemsnittet. Det er tydeligt, at DONG er ved at geare sig op til at agere på et konkurrencemarked, og så kunne de godt være mere klare i mælet,« siger Martin Salamon.

BM

Lav interesse for el

En af de største barrierer for at sikre en stærkere konkurrence på elmarkedet er forbrugernes interesse i produkterne. Når det er mindre normalt at skifte leverandør af elektricitet end af for eksempel internet eller telefonforbindelse, skyldes det blandt andet, at forbrugerne simpelthen ikke går op i, hvem der leverer elektroner til stikkontakten.

Det er også en af udfordringerne for DONG Energy, når de skal konkurrere om elkunderne fra Skagen til Gedser, fortæller Louise Hahn. Desuden er prisen på elabonnementerne ved at være så lave, at man ikke skal meget længere ned, før det begynder at blive svært at få dækket de faste omkostninger:

»Der er konkurrence, og den er på en måde hård, fordi indtjeningen per kunde er meget lav. Men omvendt er kunderne ikke særligt aktive, og derfor er den ikke nær så hård, som den er i andre sektorer. Det er i høj grad marginaler, som selskaberne konkurrerer på,« siger Louise Hahn.

DONG sætter sit nye produkt på sammenligningssiden Elpristavlen.dk i løbet af næste uge.

HP

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere