Del : SMS
Berlingske Business

DONGs vindkraft er klar til børsnotering

09BUSPix-Samuel-Leupold-DON.jpg
Chefen for DONGs Wind Power, Samuel Leupold, var i hopla, da danske journalister skulle præsenteres for havvindmølleparken Borkum Riffgrund 1?i Nordtyskland. Hans division bliver da også af analytikere betegnet som guldægget i forbindelse med DONG Energys forventede børsnotering. ?Arkivfoto: Kasper Palsnov

Hvis staten, Goldman Sachs og andre aktionærer i DONG beslutter sig for at børsnotere energikæmpen i morgen, vil det ikke få pulsen op hos Samuel Leupold. Chefen for DONGs Wind Power er nemlig i mål med forberedelserne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nordtyskland ligner på mange måder Danmark: Fladt, landligt og med vindmøller strøet ud over grønne marker. Desuden er her ofte, hvad Ditlev Engel tit betegnede som Vestas-vejr: Blæsende ud over det sædvanlige. Samuel Leupold vil nok indskyde, at det lige så godt kunne være DONG-vejr, for chefen for den danske energikæmpes vinddivision har et par snese kilometer fra den nordtyske kyst været med til at rejse de 78 møller, der udgør Borkum Riffgrund 1. En af de 18 opererende havvindmølleparker, der er en del af divisionen Wind Power i DONG Energy.

Samuel Leupold er taget til Tyskland for at være med til indvielsen af Borkum Riffgrund 1, og han er i godt humør– så godt at han dårligt kan holde sig tilbage, da pressebussen på denne overskyede oktoberdag passerer et større solcelleanlæg.

»I skal ikke kigge så beundrende på det,« siger han ned gennem bussen, »de producerer ikke noget i dag.«

Som direktør for Wind Power har Samuel Leupold også noget at have sit gode lune i. Divisionen bliver af såvel analytikere som investorer set som selve guldægget i DONGs kommende børsnotering. Og ifølge Samuel Leupold er hans division klar til at gå på børsen allerede i morgen, hvis det skulle være.

»Det ville jeg virkelig sige. Vi er i god form, og jeg mener, at vi allerede har gjort de ting, der skulle gøres,« siger han.

Lukkede ubekendte

Allerede da DONG i begyndelsen af 2014 fik ny kapital ind i selskabet, blev det gjort klart, at selskabet skulle børsnoteres inden for en overskuelig årrække. I september i år præsenterede topchef Henrik Poulsen så sin såkaldte køreplan for denne proces, der indebar den meget omtalte strategiske gennemgang af DONGs olie- og gasdivision, der kan ende med et frasalg af det fossile forretningsben. Wind Power blev der dog ikke brugt mange ord på: Selskabet skulle fortsætte i sit vækstspor og reducere omkostningerne på havvind – mere eller mindre business as usual.

Samuel Leupold lader dog forstå, at man næppe havde fået den samme besked, hvis man havde spurgt for to et halvt år siden, da han tiltrådte. Selskabet manglede dengang troværdighed om sit mål for at banke prisen på havvind ned på 100 euro for en megawatttime, fortæller han:

»Jeg følte ikke, at vi endnu havde de rigtige strukturer og det rigtige mindset til at presse prisen ned. Det har ændret sig dramatisk, hvilket vi også i dag ser de håndgribelige beviser på,« siger Samuel Leupold, »Vi er desuden fortsat med at levere projekterne til tiden og inden for budget. Krydset i den boks er vigtigt, fordi vi skal have troværdighed over for investorerne, så de ved, at vi også kan levere på vores fremtidige planer.«

Den anden ting, som DONGs Wind Power-direktør fremhæver, er lanceringen af MHI Vestas’ V164-mølle, som DONG allerede har udpeget som foretrukken leverandør til blandt andet Borkum Riffgrund 2.

»For to år siden havde vi kun Siemens som turbineleverandør. I dag har vi MHI Vestas og Siemens. Vi sætter stor pris på Siemens, men med den størrelse forretning, vi har, kan vi ikke nøjes med at have én leverandør. Var vi fortsat med det, kunne det have været en potentiel bekymring for fremtidige investorer.«

A2Sea er ikke på Ebay

Et andet spørgsmål, der jævnligt dukker op i samtaler om DONGs børsnotering, er rederiet A2Sea, der sætter havvindmøller op. DONG ejer halvdelen af selskabet, mens Siemens ejer den anden halvdel, og der har længe været spekuleret i, om DONG ville sælge sin del inden en børsnotering:

»Hvis du spørger mig, om det er et spørgsmål om overlevelse for os, at vi ejer A2Sea, vil jeg sige nej,« siger Samuel Leupold og stiller sig selv endnu et retorisk spørgsmål: »Hvis du spørger mig, om min vigtigste mission er at investere i vindfarme eller i nye skibe, vil jeg sige, at det er vindfarme. Det vil føre mig til at sige, at det ikke er strategisk for os. I hvert fald ikke i øjeblikket. Vi ejer A2Sea, det er et godt selskab, de har en stærk ordrebog, de er dygtige og en respekteret spiller, så vi er slet ikke kede af, at de hører til os.«

Når man siger, at noget ikke er strategisk vigtigt, og det ikke er vigtigt for DONG, at I ejer det. Er det ikke det samme som at sige, at det er til salg?

»Jeg har mange ting derhjemme, som ikke er vitale for mig, men jeg har ikke puttet dem på Ebay endnu,« siger Samuel Leupold grinende, inden han igen lægger stemmen i et mere seriøst toneleje: »Vi søger ikke aktivt at komme af med A2Sea. Det er slet ikke dér, hvor vi er. Vi har ikke aktivt rakt ud til nogen. For et år siden blev jeg spurgt, om jeg ville overveje at sælge, hvis jeg fik den rigtige pris, og mit svar var: Sandsynligvis. Det betyder ikke, at jeg vil gøre det, men jeg ville i det mindste overveje det. Det har ikke ændret sig.«

Berlingske Business var inviteret til Tyskland af DONG Energy.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere