Berlingske Business
LIVE
17:02

DONG vil overveje andre grønne teknologier

HP
Adm. direktør i DONG Energy, Henrik Poulsen, har netop præsenteret energikoncernens regnskab for første halvår af 2017. Foto:

Det danske energiselskab DONG har netop offentliggjort sit regnskab for årets første seks måneder. Her afslører selskabet, at man har så mange penge på kistebunden, at man vil overveje at kaste sig over andre, grønne vækstmuligheder.

DONG Energy har netop offentliggjort sit kvartalsregnskab for andet kvartal af 2017, men selskabet havde allerede trukket spændingen ud af tallene ved at opjustere tidligere på ugen fra et driftsresultat (EBITDA) på 15-17 mia. kr. til nu 17-19 mia. kr.

Det danske energiselskab har været igennem nogle meget, meget begivenhedsrige tre måneder, hvor man blandt andet har frasolgt sin olieforretning, frasolgt selskabet A2Sea, indviet tre havvindmøllerparker og frasolgt halvdelen af den tyske havvindmøllepark Borkum Riffgrund 2. Alle sammen milepæle, som man er glade for hos DONG i Gentofte.

Det går faktisk så godt i DONG, at man inden for ét til to år forventer at have overskydende investeringskapacitet - på trods af at man investerer omkring 20 mia. kr. om året - og derfor vil DONG Energy nu begynde at se sig om efter nye investeringsmål. Det kan være i den fortsatte udbygning af havvind, men ikke nødvendigvis.

»Værdiforøgende, grønne vækstmuligheder vil, i tillæg til den aktuelle investeringsplan, derfor blive undersøgt og underlagt strenge strategiske og finansielle kriterier. Der kunne bl.a. være tale om muligheder inden for havvind – hvilket forbliver vores primære fokusområde – og andre vedvarende teknologier samt vores kundevendte aktiviteter. Alt dette støtter DONG Energy’s vision om at gå forrest i energiomstillingen,« siger topchef Henrik Poulsen i regnskabet.

HPDE

DONG har gennem de seneste mange år genbrugt deres investeringskroner ved at frasælge omkring 50 pct. af deres havvindmølleparker. Det vil man også gøre til og med den enorme Hornsea-park i Storbritannien på 1.200MW, men derefter skal pensionskasser, forsikringsselskaber og andre investerede investorer i højere grad til lommerne, hvis de vil være med i DONGs vindparker.

»Efter frasalget af Borkum Riffgrund 2 og de forventede frasalg af Walney Extension og Hornsea 1, vil vi kun fortsætte denne type frasalg, hvis vi kan opnå betydelig værdiskabelse og risikospredning,« skriver Henrik Poulsen.

»Et eventuelt overskydende økonomisk råderum vil blive sendt tilbage til aktionærerne inden for kontrollerede rammer, i form af højere årlige udbyttebetalinger og/eller aktietilbagekøb.«

borg

DONG Energys regnskab for andet kvartal klarer sig i øvrigt en del bedre, end analytikerne i gennemsnit havde forventet. Driftsindtjeningen udgjorde 4,4 mia. kr. mod analytikerforventningen på 3,3 mia. kr. Historien var en noget anden i forbindelse med regnskabet for første kvartal, hvor DONG ramte under analytikerforventningerne, men det skyldes, at det er meget svært at spå om, hvornår betalingen for de ovenfornævnte frasalg af vindmøller lander.

DONG solgte tidligere på året sin olie- og gasforretning til schweizisk-britiske Ineos, og køberne er garanteret også glade for at læse DONGs regnskab. Oliendelen er nemlig stadig med i DONGs rapportering lidt endnu, og den har klaret sig meget godt i andet kvartal, hvor periodens resultat er steget 479 mio. kr. til 2,48 mia. kr. Den gode performance skyldes dog langt hen ad vejen, at man har bogført den lille mia. kr., som man fik fra voldgiftssagen om Hejre-feltet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen