Del : SMS

Dong overhørte Mærsk-advarsler

Dong tjener faktisk stadig penge på olien
ARKIVFOTO. Foto:

Mærsk og Bayerngas advarede Dong mod at investere 4 mia. kr. i en ny platform til oliefeltet Hejre, men Dong Energy overhørte advarslerne, og platformen er indtil videre forsinket og nedskrevet kraftigt.

Artiklen fortsætter under annoncen

På trods af, at Mærsk, som leder af Dansk Undergrunds Consortium (DUC), tilbød Dong Energy og partneren Bayerngas at koble Hejre-feltet op til et af DUC's nærliggende felter, insisterede Dong på at investere i en ny platform - en investering på 4 mia. kr. Knap fire år senere er platformen mindst to år forsinket, og Dongs olieforretning er blevet nedskrevet med 16 mia. kr.

Det skriver Børsen.

mærsk

Bayerngas' pressechef, Erik Eriksen, fortæller, at selskabet havde en anden holdning end Dong, men Dong sad på 60 pct. af feltet og kunne gennemtrumfe sin egen løsning.

»Vi havde en anden mening end operatøren«, fortæller han til Børsen.

friis

Hos Dong Energy mener man ikke, at tiden er til at efterrationalisere, og at årsagen til problemet i øvrigt er leverandøren af platformen.

»Beslutningen om at gennemføre Hejre-feltet blev truffet i februar 2012. Siden da har det vist sig, at leverandørerne ikke har været i stand til at levere platformen til den aftalte tid og specifikation«, siger Dongs kommunikationschef Martin Barlebo til Børsen.

Hejre

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere