Del : SMS
Berlingske Business

Dong Energy vil skrue ned for olieforretningen

Dong beholder olieforretning
Dong Energy vil reducere risikoen i den fremtidige olieforretning, hvilket kan blive en stor udfordring, mener olieeksperter. Foto:

Dong Energy vil reducere risikoen i den fremtidige olieforretning, hvilket kan blive en stor udfordring, mener olieeksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Det er ikke bare et spørgsmål om at reducere omkostninger. Det handler også om at reducere risikoen i vores olie- og gasforretning, siger Henrik Poulsen, der er topchef i Dong Energy, til dagbladet Børsen.

Ifølge to eksperter fra analyseselskabet Wood Mackenzie vil Dong Energy enten droppe eller udsætte nye og risikable investeringer og i stedet fokusere på den mere modne del af forretningen, hvor energiselskabet allerede er i produktion.

Dong beholder olieforretning

Dong Energy har netop meddelt, at den nedskriver værdien af olie- og gasdivisionen med 16 mia. kr. i det forestående årsregnskab, der udkommer til februar. De nuværende lave oliepriser lægger nemlig ikke op til mia.-investeringer i nye olieprojekter. I stedet vil Dong Energy satse på fremtidig vækst fra den grønne division, hvor omkostningerne er lavere.

Selvom Dong Energy har droppet at sælge hele oliedivisionen, tror Luke Parker fra Wood Mackenzie stadig, at Dong Energy vil prøve at sælge enkelte mere risikofyldte felter fra. Dog vurderer Parker, at det vil blive en stor udfordring for Dong Energy at finde den rette køber, da markedet i øjeblikket er meget stille.

27BUSHenrik-Poulsen-195924.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere