Del : SMS
Berlingske Business

Dansk vandteknologi i Det Hvide Hus

21BUSThe-fountain-on-the-So.jpg
Amerikanerne vil spare på vandet. Derfor er der vandtopmøde i Det Hvide Hus på tirsdag. Foto: Reuters

Præsident Obama efterspørger innovative vandteknologiske løsninger på amerikanernes massive vandproblemer. Derfor skal en dansk ekspertgruppe tirsdag til vandtopmøde i Washington.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er hverken Syrien, Putin eller Donald Trump, der kommer til at genlyde i gangene i Det Hvide Hus på tirsdag. Dagens hovedperson er vand.

Efter års tørke og vandspild lægger amerikanerne op til at investere milliarder i at nedbringe vand- og energiforbruget. Og investeringerne kan lande i hænderne på danske vandteknologivirksomheder.

Den danske deltagelse i vandtopmødet »Moonshot for Water« i Det Hvide Hus tirsdag kommer som led i den danske vandbranches ambition om at fordoble eksporten af dansk vandteknologi inden 2025 samt skabe mindst 4.000 nye danske arbejdspladser.

tørke

Bevæbnet med en by bygget af Lego-klodser, komplet med en 1,5 meter høj skyskraber, en vandforsyning, et spildevandsanlæg og en helikopter, skal en gruppe danske vandteknologivirksomheder, rådgivere og interesseorganisationer forsøge at overbevise præsident Obama om at satse på danske vandteknologiske løsninger.

»Lego-modellen viser det bedste, vi kan i Danmark, på tværs af hele vandområdet fra grundvandskortlægning over effektive drikkevandsløsninger til energiproducerende spildevandsanlæg. Vi har de totale løsninger, der tilmed er energineutrale, som amerikanerne tørster efter. Der er et kæmpe potentiale for eksport af vandteknologi til USA, som vi skal blive bedre til at udnytte,« udtaler miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) i en pressemeddelelse.

Eksklusivt selskab

Dansk vandteknologi er en del af et eksklusivt selskab til vandtopmødet. Danmark er nemlig en blandt kun ti udstillere i Det Hvide Hus. En af de danskere, der skal fremvise Lego-byen, er Søren Hvilshøj, global markedsdirektør i Rambøll.

»Vi har nu været på det amerikanske marked et års tid og kan konstatere, at der er en enorm interesse for danske vandløsninger herunder blå-grønne klimatilpasningsprojekter, hvor vandet nedsiver naturligt i undergrunden i stedet for at blive ført bort i rør. Denne tilgang er i mange tilfælde både billigere og bedre, fordi det giver mulighed for at udnytte de blå-grønne arealer rekreativt, som vi kender det fra flere steder i Danmark. Det fremgår fint af Lego-modellen, og jeg glæder mig til at præsentere den i Det Hvide Hus,« udtaler han.

OLIVEOIL

Lego-modellen bliver præsenteret i Wa­shington af en gruppe bestående af forskellige danske virksomheder, danske rådgivere og interesseorganisationer inden for vandteknologi.

Den amerikanske tørke

Topmødet kommer i forlængelse af flere års tørkeproblemer i USA, især i Californien, der i sommer tog hul på sit fjerde år med tørke. Den danske eksportmulighed øjner sig i et amerikansk ønske om at »katalysere ideer og handlinger til at bygge en bæredygtig og sikker vandfremtid gennem innovativ videnskab og teknologi,« fremgår det af Det Hvide Hus’ hjemmeside. Her forklarer man også, at løsningerne på vandproblemerne skal findes i et samarbejde mellem forskellige aktører på forskellige niveauer.

rr

»For at lykkes må strategierne baseres på ekspertise og perspektiver fra føderalt, statsligt, regionalt, lokalt og stammeniveau samt fra andre interessegrupper,« skriver Det Hvide Hus.

I øvrigt er dagen for vandtopmødet FNs internationale vanddag. Og der er store forventninger til resultaterne af topmødet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere