Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

BP overvejer frasalg af oliefelter i Nordsøen

BP-CEO/
BP overvejer frasalg af oliefelter i Nordsøen. Arkivfoto. Foto:

BP har ifølge interne kilder henvendt sig til potentielle købere af sine olie- og gasfelter i Nordsøen, som på nuværende tidspunkt producerer, hvad der svarer til 150.000 tønder om dagen.

BP fastslår fortsat, at selskabet vil forpligte sig til Nordsøen og øge produktionen, men overvejer angiveligt et frasalg til en kapitalfond. Kapitalfonde har været aktive i Nordsøen de seneste år, hvor de køber oliefelter med henblik på at sænke omkostningerne og gøre dem profitable.

Det skriver Wall Street Journal.

Ifølge de interne kilder er samtaler med potentielle købere fortsat på meget tidlige stadier, og det er endnu uklart, om BP agter at sælge felterne eller beholde dem.

BP har været en ledende spiller i Nordsøen siden 1960'erne, men siden højdepunktet i 1990'erne er omkostningerne ved at bore den resterende olie steget kraftigt. BP's hollandske rival Shell solgte tidligere på året oliefelter i Nordsøen for 3,8 mia. dollar (24,2 mia. kr.).

»De kan ikke få det samme afkast i Nordsøen som i de mere attraktive lavprismuligheder på globalt plan«, siger Fiona Legate, analytiker hos energikonsulenthuset Wood Mackenzie, til Wall Street Journal.

BP er desuden under pres for at skrabe 5,5 mia. dollar (35,1 mia. kr.) sammen til omkostninger relateret til Deepwater Horizon-ulykken, hvor flere millioner tønder olie i 2010 blev spildt i Den Mexicanske Golf, og 11 mennesker blev dræbt.

11BUSFlere-it-181409.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen