Del : SMS
Berlingske Business

Analytiker: DONG vil undgå en IC4-skandale med Hejre-felt

Ding dong
Foto:

DONG Energy har foreløbig droppet planerne om at udvinde olie af Hejre-feltet og lægger ikke skjul på sin utilfredshed med de ansvarlige leverandører. Udmeldingen fjerner ikke usikkerheden, men kan alligevel være et klogt træk, vurderer analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hejre-feltet i Nordsøen har gennem længere tid været kaldt et »smertensbarn« for DONG Energy, og hvis man skal blive i børneanalogien, har det danske energiselskab tirsdag valgt at parkere barnet.

Noget overraskende meddeler DONG i en fondsbørsmeddelelse, at den så problematiske platform ikke vil færdiggjort, og at projektet i sin nuværende form vil blive lukket.

Dongs olieforretning skal ud i voldsom fyringsrunde Dong beholde

Beslutningen efterlader en række spørgsmål, og hvis DONGS planer med feltet i forvejen var omgæret af usikkerhed, synes en ny dyne af uvished at være trukket ned over oliefeltet med tirsdagens udmelding. Det kan dog alligevel være et kløgtigt træk, vurderer Jens Houe Thomsen, DONG-analytiker hos Jyske Bank.

»Det er selvfølgelig ret voldsomt, men de gør, hvad de kan for at undgå en IC4-skandale, hvor man udskød og udskød en beslutning i årevis. Nu trækker man en streg i sandet og kridter op til et slagsmål med leverandørerne om efterregningen,« siger Jens Houe Thomsen med henvisning til DSBs årelange slagsmål med en italiensk togproducent om IC4-togene.

friis

I meddelsen langer DONG hårdt ud efter de to leverandører på feltet - franske Technip France og sydkoreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, der ifølge det danske energiselskab »ikke har formået at overholde sine forpligtelser.

Sammen med partneren Bayerngas vil DONG vurdere »alternative måder at udvikle Hejre-feltet på«, og det åbner op for flere forskellige scenarier, mener Jens Houe Thomsen.

»Understellet til platformen står stadigvæk derude, og prisen til overstel har sjældent være billigere, end det er nu, og der er masser af ledige hænder blandt levendørerne, så muligheden for at man går til en anden leverandør og definerer, hvad man vil have, er tilstede,« siger Jens Houe Thomsen.

hejre

En mere spekulativ teori kan være, at DONG, der forgæves har forsøgt at komme af med sin olieforretning, kan have bedre held med at sælge den division efter tirsdagens begivenheder.

»Det kan godt tænkes, at man med klarhed nu kan finde en køber, der er indstillet på tage de her olieaktiver med det her setback, fordi de kan få rettighederne til at selv at udvikle det på deres egen måde. Det kan i virkeligheden gøre det lettere at sælge,« vurderer Jens Houe Thomsen.

dongnnegy

Olieforretningen - og i særdeleshed Hejre-feltet - har længe været betragtet som en lænke om benet for DONG, der står over for en børsnotering i en nær fremtid. Jens Houe Thomsen fastslår dog, at manøvren i sig selv ikke gør energiselselskabet mere lækker for investorerne.

»De kan ikke bare gøre det for at se kønnere ud til en børsnotering, men de kan godt gøre det for at fjerne den nuværende usikkerhed. Vurderingen må være, at de nye usikkerheder er bedre at leve med end dem, de havde i forvejen,« siger analytikeren.

mærsk

Det fremgår ikke af tirsdagens meddelelse, om DONG vil søge erstatning for misligeholdte aftaler. Oprindeligt var det planen, at olien skulle udvindes fra 2017, men den proces er nu udsat på ubestemt tid, oplyser DONG.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere