Del : SMS
Berlingske Business

Svensk investor køber Utzon-hus på Nordhavn

28busUtzoninde.jpg
Ejendomsfonden Niam ser muligheder i tomme kontorer med god beliggenhed og har købt det tidligere arbejdsgiverdomicil Utzon-huset på Nordhavn. Foto: Niam

Den svenske ejendomsinvestor Niam har for ca. 200 mio. kr. købt et tidligere DI-kontorhus på Nordhavn, tegnet af Kim Utzon.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med en check på formentlig 200-220 millioner kroner overtager den svenske ejendomsinvestor Niam Dansk Industris (DI) såkaldte Utzon-ejendom på Sundkrogskaj på Kalkbrænderihavnen i Nordhavn.

Bygningerne fra 2000 og 2004 er tegnet af Kim Utzon, mens en del af den interne udsmykning af udformet af Lin Utzon, der også er barn af Jørn Utzon, manden bag Operahuset i Sydney og en af Danmarks mest kendte arkitekter.

Utzon-huset åbningsbillede

Ejendommen blev skræddersyet til erhvervsorganisationen HTS (Handel, Transport og Service), som senere blev fusioneret med DI. Og efter åbningen i 2013 af det store, nybyggede DI-hovedsæde på Rådhuspladsen i København kom Utzon-huset i overskud og har længe været forsøgt udlejet.

Nu er den tomme bygning på cirka 8.600 kvadratmeter – lidt mere end en fodboldbane – så købt af Niam, der sidste år overtog et andet tomt kontorhus, nemlig hovedsædet for den krakkede byggekoncern Pihl & Søn i Lyngby. Her var prisen knap 90 millioner for 6.500 kvadratmeter plus kælder.

phl

Svensk Rasmus Modsat

»Når alle andre kigger efter boliger i København og vil bygge på havnefronten, så ser vi efter, hvor der ikke er alt for crowded. Vi følger ikke lemmingeeffekten, men kigger rundt: Hvor er der noget nyt? Lige nu ser kontorer interessante ud i København, fordi det er en af Europas allerbilligste storbyer,« siger partner Kristian Krogh, der er chef for Niam Danmark med investeringer for over fem milliarder kroner.

Utzon-huset åbningsbillede

Han peger på, at gode kontorlokaler lejes ud for 1.600 kroner per kvadratmeter mod 4.000-5.000 kroner i Stockholm og andre europæiske storbyer.

Læs Berlingske Business-portræt af Kristian Krogh

Når Niam i de to tilfælde har turdet købe tomme ejendomme, skyldes det dels selve bygningerne, dels beliggenheden.

»Utzon-ejendommen har nogle kvaliteter, vi betaler ikke for en fyldt bygning, og vi kan samtidig optimere på forskellig vis. Et par steder kan lysforholdene blive lidt bedre, og så kan en del cellekontorer til forhandlingsbrug ændres til storrum. Da området blev planlagt i slutningen af 1980erne, lå det i byens absolutte udkant, men nu bliver det et centralt område, som udvikler sig og blandt andet får metrostation om få år,« siger Kristian Krogh.

Lun på Pihl

Et lignende ræsonnement gælder for det gamle Pihl-hovedsæde, som blev købt ud af konkursboet og kort efter blev fredet – opført i 1994 med senere tilbygninger er det landets yngste, fredede ejendom, tegnet af professor Jan Søndergaard fra KHR Arkitekter.

Niam og Kristian Krogh lægger også her vægt på de arkitektoniske kvaliteter og på beliggenheden, ikke langt fra Lyngby Station og tæt på den kommende letbane langs Ring 3.

Pihl-hovedsædet bliver i dag markedsført som HQ Nord, fordi en storlejer kan rykke ind og bruge det som hovedsæde, lidt nord for byen.

phl

Begge steder samarbejder Niam med projektudviklerfirmaet Revco, der også står bag forvandlingen af det tidligere TDC-kompleks til kontor- og butiksområdet Sankt Petri Passage og for den snarlige forvandling af den tidligere postbygning på Købmagergade.

Se billedgalleri: Sådan vil Revco forvandle postbygningen på Købmagergade

Også Niams største danske enkeltkøb, af Tietgens Have-komplekset ved Nordhavn Station på Østerbro, afspejler en vis risiko. Nok har Skat hovedsæde her, men Skat er præget af uro og mulige flytteplaner. Igen ser Niam dog potentiale i dels at udvikle bygningen, dels beliggenheden tæt på Nordhavn, et af hovedstadens store udviklingsområder.

Jagter de gode muligheder

Niam har hovedsæde i Stockholm og investeringer i fast ejendom for en snes milliarder kroner over hele Norden, ja, for nylig også i Polen, hvor fire kontorejendomme blev overtaget fra bygge- og udviklingskoncernen Skanska.

Murstenskøbene sker via fonde, som bliver fyldt af internationale investorer, ofte amerikanere, som vil supplere med lidt nordisk.

Niam bruger typisk et års tid på at fylde en fond og derefter to-tre år på at investere i ejendomme, som er i bøgerne fem-syv år. Så lukkes fonden, og investorerne får indskud og afkast udbetalt.

»Vi er en opportunistisk fond, og det opfatter nogle negativt. Men det kommer jo af det engelske opportunity, og vi jagter bare den gode mulighed, uanset om det er butikscentre i Norge, logistikejendomme i Finland eller boliger i Danmark. For omkring fire år siden startede vi som den første udenlandske investor med at købe boliger fra blandt andre Amagerbanken på et tidspunkt, da andre ikke var interesserede,« siger den danske Niam-chef.

Stikker næsen frem

De godt 1.500 danske boliger er indkøbt for cirka tre milliarder kroner. På erhvervssiden har Niam Danmark bygninger for et par milliarder. Og mens pensionskasser typisk har forkærlighed for lange lejekontrakter, stærke lejere og dertil hørende høje købspriser, går Niam ofte helt andre veje, understreger Kristian Krogh:

»Vi prøver at stikke næsen lidt længere frem og gøre tingene lidt tidligere end mange andre i markedet. Vi tænker baglæns: Hvor højt afkast kan vi sikre investorerne? For os handler det om afkastprofilen og risikoprofilen, og den skabelon lægger vi ud over alle projekter, vi ser på. Vi har en åben platform og går efter den gode handel. Vi tror på volumen og går gerne op i skala, for vi kommer ingen vegne med ejendomme på 20-30-40 millioner kroner.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere