Berlingske Business
LIVE
15:42 Wall Street åbner i lille minus

Stigende e-handel med byggevarer

af landets byggematerialeproducenter og importører gik for et år siden sammen i en fælles e-handelsløsning

- byg-e.dk, der skal lette varernes vej til byggemarkederne. De første erfaringer har vist sig positive.



Målsætningen

er at effektivisere samhandlen i byggevarebranchen. Blandt de medlemsvirksomheder, der har etableret hjemmeside, har der været

et pænt løft i ordreindgangen via internettet.



I Rockwool er internethandlerne steget fra 33 til 45 pct. på

et år målt på omsætning, og den første e-handelsportal blev sat i søen den 1. marts 2000.



Roskildevirksomheden

er længst fremme blandt medlemmerne i byg-e.dk. Det er blot ti af medlemmerne, der i dag har en handelsportal. Der findes nu 26

medlemsvirksomheder, og hovedparten af de firmaer, der ikke er opkoblede, arbejder på at blive det.



- Effektiviseringen

betyder som tommelfingerregel, at vi kan spare en servicemedarbejder til en årsløn på 300.000-350.000 kr. hver

gang, vi øger e-handlen med 20 pct., siger salgs- og marketingdirektør Bjørn Karsholt fra Rockwool, der samtidig

er formand for byg-e.dk. Han regner med en stor stigning i e-handlen de næste år. De store leverancer kan måske

nå op på 80 pct. af omsætningen via internet. De mere specialiserede ordrer kommer næppe højere end

30-40 pct.



I Dansk Eternit var e-handlen for et år siden ikke-eksisterende. I dag udgør ordrer via internettet 12-13

pct. Målt på omsætning ligger tallet en smule højere, idet mange store ordrer kommer via internettet, oplyser Carsten

Ejberg Jensen, der er afdelingsleder i Dansk Eternit. Virksomheden e-handler i dag med omkring en tredjedel af landets tømmerhandlere

og arbejder på at få etableret e-handelsløsninger med de øvrige.



Optirocs administrerende direktør

Karsten Knudsen er næstformand i foreningen, og han er blandt de medlemmer, der endnu ikke har fået e-handlen på

skinner. Det regner han med vil ske i løbet af et halvt års tid, hvor halvdelen af tømmerhandlerne forventes være

koblet op med Dansk Eternits lager.



- E-handel kan frigøre kapacitet internt i ekspeditionen. Derved kan vi enten reducere

mandskabet eller forbedre indsatsen med hensyn til specialvarer. Vi vil gøre det sidste, siger Karsten Knudsen.











Elektronisk

faktura

Foreningens internetløsning har været i drift siden oktober 2001. Internetløsningen er baseret på

en ASP-løsning med fælles log-on og sikkerhedsløsning, som giver grossisterne mulighed for at handle med foreningens

medlemmer ved blot at anvende én id og ét password.



Internetløsningen giver grossisten to indgangsmuligheder:



l

Via producenternes egne hjemmesider.



l Via foreningens fælles adgangsside www.byg-e.dk.



Internetløsningen planlægges

nu videreudviklet for at forbedre systemet endnu mere for begge parter. Ambitionen er at gøre det muligt for grossisterne at

starte indkøbsproceduren i eget ordremodul, at overføre ordren til producentens varekurv, at færdiggøre

ordren og godkende den, at få ordredata tilbage i eget system samt at udløse elektronisk faktura eller konsolidering

i centralt ordresystem. Det opnås med den version af byg-e.dk, som forventes lanceret i første kvartal 2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen