Del : SMS
Berlingske Business

Stenrig købmandsfond klar med ekstra milliard til byggeri

adm. direktør Jesper Loiborg for KFI,
adm. direktør Jesper Loiborg for KFI, Foto:

Pengetanken bag de frie købmænd skruer op for investeringer i nye lokaler og moderniseringer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Onsdag får pengetanken KFI-fonden, oprindeligt Købmændenes Finansieringsinstitut, i Smallegade overdraget nyindrettede lokaler, som halvanden uge senere åbnes som Frederiksbergs første, men næppe sidste Kiwi-lavprisbutik.

Overtagelsen er ikke tilfældig, for KFI er i fuld gang med at øge sine investeringer. De skal ifølge vedtægterne i den snart 60 år gamle fond understøtte de selvstændige købmand, der kæmper indædt mod især det forbrugerejede Coop med brugser og Fakta-kæden samt Dansk Supermarked med Bilka, Føtex og Netto.

adm. direktør Jesper Loiborg for KFI og formand Bo Rygaard (th

Planer for over tre milliarder kr.

I et dobbeltinterview med Berlingske Business fortæller Jesper Loiborg, KFI-direktør siden 2012, og Bo Rygaard, nyvalgt formand, om planerne for fonden, der har en egenkapital på 3,3 milliarder kroner.

»Ejendomme er en af grundstenene for fonden, og med vores nye strategi frem til 2018 skal KFI engagere sig stærkere i projekter, der styrker de frie, bæredygtige danske købmænd,« fastslår Bo Rygaard, der er direktør for Dreyers Fond med ejendomme for godt en milliard.

Han har desuden haft direktørjob i blandt andet Rockwool og Nordisk Film og sidder for enden af bordet i bestyrelsen for den fremstormende typehusproducent Huscompagniet.

I KFI skal det stærkere engagement udmøntes i investeringer i såvel lokaler til flere butikker som modernisering af de bestående.

»I år har vi foreløbig købt 14 ejendomme og projekter til samlet godt 250 millioner kroner. Fremover skal vi måske investere i fem-ti nye butikker om året og samtidig opgradere eksisterende ejendomme,« siger Jesper Loiborg.

Efter lidt betænkningstid når KFI-duoen frem til, at en milliard kroner formentlig er et realistisk bud på de samlede investeringer frem til 2018.

»Vi har en soliditet på næsten 70 procent og et pænt råderum for at vokse. Men vi har ikke lagt budgetter for 2015 og de kommende år, og de samlede investeringer kan være svære at forudsige. Det svinger fra måske 10-15 millioner kroner for en lavprisbutik til 50 millioner for et supermarked med bager, slagterafdeling og så videre,« siger Jesper Loiborg.

Bygningerne lejes ud på markedsvilkår, men kan gøre det nemmere for købmænd at etablere sig eller at udvide og modernisere forretningen, end hvis banker og realkredit skal spørges.

Lejerne er selvstændige købmænd, ofte inden for SuperBest-kæden, snart omdøbt til Meny, og lavprisbutikkerne Kiwi. De to kæder er tilknyttet Dagrofa, hvor KFI er storaktionær sammen med NorgesGruppen, der i hjemlandet driver Kiwi og Meny-konceptet,

»Familien« med KFI og Dagrofa omfatter også kædenavne som Spar, og samtidig støtter KFI andre købmænd, enten i mindre kæder, i uafhængigt, lokalt regi eller under norske Rema 1000, der har selvstændige franchisetagere til sine danske butikker.

Kig på nye bydele

Med KFI-pengetanken vil købmændene gerne forsvare og udbygge positionen på det konkurrenceprægede marked med dagligvarer. De nye etableringer kan dels ske i nye bydele som Nordhavn og Ørestad i hovedstaden og andre steder i landet, dels ved at finde hvide pletter på eksisterende bykort.

Et aktuelt eksempel er Smallegade klos over for Frederiksberg Rådhus. Her har projektudvikleren Olaf Irgens sammen med TK Development omdannet en tidligere tankstation og kontorlokaler til en Kiwi-butik og en stribe ungdomsboliger. KFI overtager så butikslejemål og kælder med lager og P-pladser, mens et konsortium står for boligdelen.

»Vi er interesserede i alle steder, hvor der er en markedsplads. Vi har en analyse-model, der kortlægger, om der også er behov for dagligvarer i området om 10-20 år. Det nytter ikke noget, at vi har en lang, tiårig lejekontrakt, hvis lokalområdet så er dødt til den tid. Vi undersøger, om lokalerne er fremtidssikrede, er synlige, har tilstrækkeligt mange P-pladser og kan sikre en effektiv drift, for eksempel hvad angår indretning i selve butikken og transport af varer,« forklarer Jesper Loiborg, der kan trække på flere års erfaring fra konkurrenten Coop.

KFI støtter desuden købmændene med kapital til den daglige drift. For en kvart milliard kr. er der stillet lånegarantier, udstedt kautioner samt leaset inventar og andet driftsudstyr.

Yderligere et formål er at støtte uddannelse af købmænd, som i supermarkeder kan have en meget forskelligartet stab på måske 100 mand under sig.

Strid om strategi

KFI-fonden blev grundlagt i 1955, da der lå en købmAndsbutik på næsten hvert andet gadehjørne i alle byer. Fonden opbyggede gradvis en stor formue, som ikke kun blev placeret i ejendomme med dagligvarehandel, men også i en stribe andre investeringer.

I mange år var fonden ledet af finansmanden Marcus Choleva, men i 2012 blev han afsat efter hård kritik fra brancheforeningen De Samvirkende Købmænd, som vil have mere aktive investeringer til gavn for købmændene.

Uroen udløste blandt andet, at Jesper Loiborg skiftede fra Dagrofa til chefposten i KFI, at vedtægter og bestyrelse blev ændret, og at en ny strategi er søsat i år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere