Del : SMS
Berlingske Business

Slut med Olsen-bande-land

sydhavnen 2
Sydhavnen bliver forandret i disse år - blandt andet med et milliardstort boligprojekt, som her studeres af investeringsdirektørerne Anders Schelde fra Nordea (t.v.) og Benny Burchardt Andersen fra Pensam samt direktør Palle Gyldenløve fra Nordea Ejendomme (t.h.)

På godt ti år er det gamle havneområde nået næsten halvvejs med omfattende forvandling. Både rådhuset og investorer er lune på bydelen.

Artiklen fortsætter under annoncen

For få år siden var Sydhavnen en tidslomme og et klondyke-område med forblæste havnearealer samt forfaldne og ofte forladte industribygninger, hvor Egon Olsen, Benny og Kjeld hvert øjeblik kunne kommende drønende rundt om hjørnet i deres vrag af en Chevrolet. Og det var - som By & Havn-direktør Jens Kramer Mikkelsen ynder at beskrive det – ikke et sted, taxachauffører turde køre efter mørkets frembrud.

I dag er om ikke alt, så store dele af bydelen med de fire holme totalt forandret med masser af nye boligblokke og funklende kontorkomplekser.

»Omkring 2002 gik vi i gang med at udvikle Sydhavnen, og vi oplevede stor interesse fra start, selv om det standsede lidt under finanskrisen. På få år fik vi udbygget en tredjedel, og vi når op på snart halvdelen,« vurderer plandirektør Anne Skovbro fra Københavns Kommune.

Det nyeste skøn fra rådhuset lyder på 14.600 arbejdspladser samt 5.100 beboere fordelt på 2.500 boliger. Mange af dem er nye lejligheder i den højere prisklasse, men efterhånden har området også en del ungdomsboliger.

sydhavn

Ifølge Skovbro er potentialet 22.000-23.000 job samt 9.500 boliger med 19.000 beboere, og tidshorisonten hedder 2025-2028.

I nord er Havneholmen næsten fuldt udbygget med blandt andet boliger, det store Fisketorv-indkøbscenter og erhverv som Aller Media-hovedsædet. Og i syd er Sluseholmen stor set færdigudbygget med flere nygravede kanaler efter hollandsk forbillede.

En lang række udviklere, byggefirmaer og investorer har sat deres præg på udviklingen, blandt andre den kuldsejlede Sjælsø Gruppe samt de svenske koncerner NCC og Skanska.

På Teglholmen er omdannelsen i fuld gang, mens hamskiftet først er ved at blive indledt på Enghave Brygge, som planmæssigt er lagt til sidst.

Metro sat på skinner

Den nylige aftale mellem SR-regeringen og kommunen om en metrolinje fra Nordhavn ned gennem Sydhavnen til trafikknudepunktet Ny Ellebjerg kan måske sætte ekstra fart på udviklingen. Nok har linjen været ventet længe, men nu er en aftale på plads, så det skulle være nagelfast, at de hvide tog kan drøne under bydelen, formentlig fra 2023.

»Der er en enormt positiv udvikling i gang i Sydhavnen netop nu. Vi udvikler et gammelt havneområde til at være et topmoderne, men også meget hyggeligt boligkvarter. Aftalen med regeringen om en Sydhavnsmetro er kronen på værket, og metroen kommer til at betyde meget for både beboerne og de mange virksomheder, der ligger i og omkring Sydhavnen,« lyder det i en mailkommentar fra overborgmester Frank Jensen (S).

Benny Buchardt Andersen

Sydhavnen er et af seks udviklingsområder med særligt fokus fra rådhuset, men også projektmagere og investorer har, fortsat, et godt øje til den gamle arbejder- og industribydel. Eksempelvis udpegede ejendomsdirektørerne i Danica og PFA, to af landets allerstørste pensionsselskaber, Sydhavnen som et af deres favoritområder i en Berlingske-rundspørge ved nytår.

Adskillige projekter er på tegnebrættet eller fysisk i gang på de fire holme. Få hundrede meter fra Nordea og PenSams store Frederik Brygge-projekt forsøger udvikleren Jens Schaumann, via sit nye firma NPV, eksempelvis at få genoplivet et milliardbyggeri, som strandede hos Nordicom under finanskrisen som omtalt i sidste uges Berlingske Business Ejendomme.

DISA shopping

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere