Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Skanska i ulovligt kartel-samarbejde

Nu må endnu en af de store, svenske entreprenørkoncerner krybe til korset i en uskøn kartelsag. Denne gang er det

Skanska, der er gået til de svenske konkurrencemyndigheder for at anerkende ulovlige prisaftaler på asfalt-området.



Mistanken

om indblanding i et ulovligt asfaltkartel har længe klæbet til Skanska og en anden af de store svenske koncerner PEAB.

Konkurrenten NCC måtte sidste vinter gå bodsgang til konkurrencemyndighederne og anerkende at have medvirket til ulovlige

kartelaftaler på det svenske marked.



Årsagen til, at Skanska nu erkender de ulovlige aftaler, hvor asfaltentreprenørerne

deler markederne mellem sig til skade for konkurrencen og derved prissætningen på anlægsopgaver, er, at en Skanska-medarbejder

har afsløret ulovligheder på det sydsvenske asfaltmarked.



De svenske konkurrencemyndigheder har fortsat mistanke

til, at ulovlighederne finder sted i andre områder af Sverige.



Skanskas administrerende direktør Mats Williamson

vil heller ikke udelukke, at der kan være flere ulovlige samarbejder. Han vil bl.a. sætte ind med flere kurser m.v. i

forhold til medarbejderne.



Dette synspunkt kan umiddelbart virke som et slag i luften i betragtning af, at Skanska bryster sig

af at have implementeret et corporate compliance-program overalt i virksomheden.



Den såkaldte "code of conduct"

indeholder f.eks. flere punkter om, at Skanska vil overholde konkurencereglerne og bekæmpe overtrædelser.



Den tidligere

topchef i Skanska Danmark Per Ingemar Persson, der fornylig forlod sin stilling til fordel for et nyt job i Malmø, har tidligere udtalt

til ErhvervsBladet, at der er gjort så meget for at oplyse om ulovlige kartelaftaler i koncernen, at ingen medarbejder længere

kunne undskylde sig med, at vedkommende ikke kendte reglerne. Derfor er det svært at se, hvad Mats Williamsson vil med flere

kurser.

Koordineret kontrol

I Konkurrencestyrelsen regner kontorchef Sven Westh med, at Skanskasagen i virkeligheden er

en del af den samme sag som NCC tidligere indrømmede at være med i.



- Dengang nægtede Skanska hårdnakket,

siger han.



Han vil af gode grunde ikke afsløre, om asfaltentreprenørerne kan forvente uanmeldte kontrolbesøg

i den nærmeste fremtid, men der er stærke kræfter i gang for mere myndigheds-samarbejde over de nordiske landgrænser

for at lave koordinerede aktioner mod konkurrencelovovertrædere.



Entreprenørbranchen - herunder asfaltentreprenørerne

- er kendt for talrige overtrædelser, og ifølge Westh skyldes det formnetlig, at det er både let og nærliggende

at tale lidt sammen med konkurrenterne, før der gives bud.



- Det svenske asfaltkartel opererer ganske vist tæt på

Danmark, men jeg ved ikke, om der måtte være foregreninger ind i Danmark, siger han.



I Skanska Danmark blev der i

februar måned iværksat en undersøgelse af mulige kartel-samarbejder på asfaltområdet, og ifølge

informationschef Finn Serup fra Skanska, var der intet, der dengang tydede på, at Skanskas danske afdeling var involveret i

ulovlige aftaler.



- Vi opbyggede Skanskas asfaltafdeling fra bunden af i 2000. Dengang var der stor bevågenhed om bl.a.

elkartellerne, så vi gjorde alt for at undgå at blive beskyldt for noget ulovligt, siger Finn Serup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen