Del : SMS
Berlingske Business

Realdania med ny aktivistisk strategi

Realdania_Strategi_Business
Overskrift
»Vi vil prioritere skarpere for at skabe mere effekt og forandring,« siger Realdanias administrerende direktør Jesper Nygård. Foto:
 

Milliardpengetanken Realdania tager med en ny strategi springet fra klassisk til dagsordenssættende eller problemdrevet filantropi for at skabe de forandringer i samfundet, som Realdania ønsker.

Artiklen fortsætter under annoncen
Inspireret af store europæiske og amerikanske fonde, som bekender sig til såkaldt katalytisk filantropi eller velgørenhed har en af Danmarks store pengetanke Realdania lagt en ny og aktivistisk strategi med det formål i højere grad at påvirke samfundsudviklingen.

Det er således i vidt omfang slut med at sidde og vente på, at der kommer ansøgninger om penge til spændende projekter. Fremover vil Realdania selv definere, hvor samfundet skal bevæges hen.

»Realdania vil fremover lægge ekstra vægt på at indkredse samfundets udfordringer og problemer og forsøge at løse dem gennem filantropisk arbejde. Vi vil prioritere skarpere for at skabe mere effekt og forandring,« siger Realdanias administrerende direktør Jesper Nygård.

»Grundlæggende for den nye strategi er, at Realdania selv vil initiere en større del af sine aktiviteter. Realdania får i højere grad en rolle som forandringsagent og katalysator,« siger Realdania-chefen, som dog lover, at der fortsat kan findes penge til den gode ide, som virksomheden ikke selv har haft øje for i sine programmer.

Jesper Nygård understreger, at Realdania skal være klar til i øget omfang at sætte dagsordenen og udøve den nødvendige risikovillighed i de filantropiske aktiviteter. Arbejdet skal dog ske i samarbejde med partnere:

»Sammen kan vi skabe løsninger, som vi ikke kan hver for sig,« siger han.

Realdania vil fortsat koncentrere sine aktiviteter indenfor det, foreningen kalder det byggede miljø.

Realdania har defineret fem programmer:

  • Rum for alle, f.eks. adgang for handikappede i svømmehaller.
  • Yderområdernes potentialer, f.eks. hvordan man skaber en positiv udvikling i et udkantsdanmark med stadig færre borgere.
  • Innovation i byggeriet, f.eks. grøn omstilling.
  • Den levende bygningsarv, f.eks. hvordan herregårde bliver dynamoer på landet.
  • Byer for mennesker, f.eks. intelligente løsninger til håndtering af affald.

Læs mere om Realdanias nyeste projekt indenfor grøn omstilling mandag 16. december.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere