Berlingske Business
LIVE
15:36 Wall Street åbner med pæne plusser

På Novo er en kontorarbejdsplads en aktivitet – ikke et skrivebord

05BUEFOTO-113903.jpg
Torben Buur Stougaard. Foto: PR

Novo Nordisk tog for tre år siden sit nye hovedsæde i brug, og det blev også anledning til at lægge arbejdsformen om. I den proces har det vist sig afgørende vigtigt at lytte til medarbejderne, fortæller director af corporate facilities Torben Buur Stougaard.

Et levende atrium med en indre trappe, åbne tekøkkener og små træhuse i en glasgang, der er konstrueret som uformelle mødezoner – alt sammen er en del af den nytænkning, der er blevet gennemført inden for Novo Nordisks fysiske arbejdsmiljø, siden virksomheden flyttede til de nye lokaler i Bagsværd for tre år siden.

Den mest gennemgribende forandring har dog været afskaffelsen af et fast skrivebord for indtil videre cirka 2.500 medarbejdere, både i hovedbygningen og på andre kontorer, fortæller director af corporate facilities Torben Buur Stougaard.

Han er hovedansvarlig for konceptet »Novo Nordisk way of working«, som henviser til en ny måde at tænke og indrette kontorarbejdspladser på.

Da Novo Nordisk flyttede ind i de nye lokaler, gennemførte man en systematisk undersøgelse af, hvor meget skrivebordene i kontorbygningerne blev brugt. Fire gange om dagen blev det talt op, hvor mange skriveborde der stod tomme, og resultatet viste en overraskende markant tendens: Konsekvent var omkring 40 procent af skrivebordene over en dag overladt til sig selv, fordi medarbejderen udførte sit arbejde andetsteds.

Storrumskontorer version 2

De mange ledige skriveborde gav stof til eftertanke, fortæller Torben Buur Stougaard, og på Novo Nordisk ville man bruge de indsamlede data til at skabe et arbejdsmiljø, hvor faciliteterne i højere grad understøtter det moderne arbejdsliv. Det medførte en omfattende gentænkning af konceptet storrumskontorer, hvor mange medarbejdere ikke længere har deres egen faste plads:

»Du kan kalde den model, vi har udarbejdet, for storrumskontorer version 2,« siger Torben Buur Stougaard og fortsætter:

»Det er rigtigt, som det ofte bliver påpeget, at traditionelle storrumskontorer kan medføre mistrivsel hos medarbejderne. Det giver ikke nødvendigvis en optimal arbejdsdag, hvis du sidder og har brug for at arbejde koncentreret, mens din kollega sidder og skyper med en samarbejdspartner i Indien. Så må du søge væk, mod et mødelokale, som du så optager – måske på bekostning af flere, der skulle have et møde. Det problem har vi på Novo Nordisk løst ved at gennemføre, at mange medarbejdere ikke har deres eget faste skrivebord, hvor de forventes at arbejde, uanset om der er forstyrrelser omkring dem,« siger Stougaard.

Desperate employee

I stedet tilbydes medarbejderne et område, hvor arbejdspladserne er inddelt i fire zoner, forklarer han.

»En koncentrationszone, hvor man kan få ro, en dynamisk zone, hvor der er mere plads til snak hen over skrivebordene, en kollaborationszone, hvor det er samarbejde, der er i fokus, og en zone, der er beregnet til møder og socialisering. Vores arbejdsliv foregår ikke længere et fast sted. Der er en række aktiviteter i løbet af en arbejdsdag, og det er det, vores koncept ’Novo Nordisk way of working’ skal understøtte.«

Stor forandringsproces

At forandringsprocessen har været stor, lægger Torben Buur Stougaard ikke skjul på. Processen blev navngivet ’from my desk to our workspace’, og den har været lærerig, med både succeser og udfordringer undervejs, understreger han.

Vigtigt for et vellykket resultat er det, at medarbejderne i de enkelte afdelinger blev inddraget og hørt fra begyndelsen, konkluderer Stougaard.

»Der, hvor ledelsen fra starten af havde sagt: »Det her er en god ide. Mine medarbejdere er klar til det her,« kunne man pludselig opleve stor modstand blandt medarbejderne. Der lærte vi, at det ikke var nok, at ledelsen var med på idéen – medarbejderne skulle også være parate, og deres behov imødekommes. For 14 dage siden flyttede vi en af vores organisationer over i en nymøbleret bygning, hvor vi har 112 skriveborde til 145 medarbejdere, og både ledelsen og medarbejderne er glade for den nye indretning,« siger Torben Buur Stougaard.

lars christoffersen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen