Del : SMS
Berlingske Business

Omstridte altan-regler i København skal revideres

Altaner med blomster, urtepotter på huse på Nørrebro 1
Altaner med blomster, urtepotter på huse på Nørrebro. Foto:

Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune skal mandag beslutte, om omstridte altan-regler, der har bremset flere Københavneres ønske om at få en altan, skal ændres. Reglerne har ikke levet op til det politiske ønske, lyder det fra Socialdemokraterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere og større altaner.

Det var idéen, da et enigt Teknik- og Miljøudvalg i Københavns Kommune i efteråret sidste år besluttede at ændre retningslinjerne for, hvornår der skal gives tilsagn og afslag på, hvornår man kan få en altan.

Men reglerne har givet bagslag, lyder det fra Socialdemokraterne, der har stillet ændringsforslag til Teknik- og Miljøforvaltningen.

»Det er et enstemmigt udvalg, der har ønsket, at det skal være nemmere og enklere at få altaner, at der skal være flere af dem, og at de skal være større. Det har vi sagt så direkte, som det overhoved kan siges tre til fire gange på møder, hvor Teknik – og Miljøforvaltningen har siddet og lyttet. Alligevel har det gang på gang lykkes dem at lave nogle regler, som ikke lever op til det politiske ønske,« siger medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Socialdemokraterne Niels E. Bjerrum.

Altaner med blomster, urtepotter på huse på Nørrebro.

Udvalget vil gerne sikre, at København får flere og større altaner. Men det må ikke gå udover lysindfaldet i specielt de højdemæssigt lavt beliggende lejligheder.

»Den balancegang imellem at skulle lave nogle regler, der sikrer, at man får større og flere altaner samtidig med, at man beskytter dem, der bor nederst, så de stadig får noget dagslys, er så kompliceret, at det ikke er lykkes,« siger Niels E. Bjerrum.

Teknik- og Miljøforvaltningen gjorde en ny lysberegner tilgængelig efter udvalget besluttede at ændre retningslinjerne for altaner og tagterrasser. Redskabet kunne beboerne bruge til at beregne, hvor stor altanen må være, hvis den ikke skal skygge for lysindfaldet i de andre lejligheder.

Men beregneren tog ikke højde for en række parametre med det resultat, at altanerne ifølge beregneren ikke må være mere end 0,56 meter dybe i gennemsnit.

»Beregneren gør det næsten umuligt at sætte brugbare altaner op. Vores kunder er ikke interesserede i så smalle altaner, og derfor sætter de deres altanprojekter i bero,« sagde direktør i MiNALTAN Jonas Juul-Olsen i januar til Berlingske.

Altaner

Teknik- og Miljøforvaltningen har nu fremlagt et revideret regelsæt, som udvalget skal tage stilling til. Det er dem, Niels E. Bjerrum har stillet ændringsforslag til.

»Vi vedtog nogle nye retningslinjer, som ikke virkede efter hensigten. Nu har forvaltningen så fremlagt et nyt sæt retningslinjer, som vi skal forholde os til. Overordnet set lyder meget af det fornuftigt, men jeg er ærgerligt over nogle enkle dele af det, som vi stiller ændringsforslag til,« siger han.

Han peger blandt andet på, at man skal have mulighed for at få en altan i stueetagen indad mod gården.

»Én ting er, at altanerne tager noget af lyset for dem, der bor i stueetagen, men hvis man samtidig forhindrer dem i at få en altan, er det »dobbeltøv«. Den del vil vi blandet andet gerne bløde op,« siger Niels E. Bjerrum.

»Altaner skaber livskvalitet. Jeg vil gerne have, at de mennesker, der bor længere oppe, har mulighed for at få noget frisk luft og noget sol uden at skulle ned i gården hver gang. Det gælder især ældre og børnefamilier,« siger han.

Niels E. Bjerrum forventer, at udvalget vil vedtage de nye regler mandag eftermiddag.

aaa

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere