Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ny metode til køling af erhvervsbygninger

21BUEBAGSIDE-091620.jpg
Henrik Lorentsen Bøgeskov. Foto: Hofor

Fjernkøling er en ny måde at køle blandt andet butikker, hoteller og kontorer på. Selv om Hofor indtil videre kun har 62 kunder på området, har chefen for det kunnet fremvise et overskud på 14 mio. kroner i 2016.

Sommeren har meldt sin ankomst, også med de sommetider lidt for varme eftermiddage på kontorerne rundt omkring i Danmark. Moderne erhvervsbygninger er nemlig godt isoleret med en tæt vinterfrakke til at kunne holde den danske efterårs- og vinterkulde ude, men om sommeren oplever mange virksomheder udfordringer med at kunne holde en behageligt kølig temperatur indendørs.

Det skyldes især, at det i mange år har været moderne at bygge med store glaspartier og panoramavinduer, men de store ruder gør det svært at forebygge varmeproblemer i årets solrige måneder, forklarer Henrik Bøgeskov:

»De fleste vil gerne have nogle store, flotte vinduer, som de kan kigge ud af. Men det giver ofte en overophedning, selvom mange bygninger i princippet er så godt isoleret, at de også burde kunne holde sommervarmen ude og sikre en stabil temperatur året rundt. Men selvom man benytter moderne trelagsvinduer, har de svært ved at modstå selve strålingen fra solen, og der skal meget lidt sol til, før det bliver for varmt på mange danske arbejdspladser. En del steder har man energioptimeret så meget for at spare på varmen om vinteren, at alene det, at der er mennesker i bygningen og man tænder et par lamper, kan være nok til at varme bygningen op til stuetemperatur. Dertil kommer, at i mange større, danske erhvervsbygninger kan vinduerne ikke åbnes vilkårligt ved spontant behov,« siger han.

21BUEADVOKATKLUMME-095038.jpg

Havvand og haveslanger

Flere større virksomheder har gennem de senere år fundet en god løsning i fjernkøling, som kort fortalt simpelthen fungerer ligesom fjernvarme. Det vand, der bliver sendt gennem en veksler er bare koldt i stedet for varmt. Hofor udnytter opsamlet havvands kølekapacitet til at køle almindeligt ferskvand ned til seks grader, hvorefter det sendes ud til kunderne gennem lange ledninger, som Henrik Bøgeskov meget prosaisk kalder ’haveslanger’.

»En af fordelene ved at gøre, som vi gør, hvor vi bruger havvand i vores køleanlæg er, at vi sparer op til 70 pct. af den CO2-udledning, som ren el-nedkøling af luften i bygningerne ville medføre. Vi bruger kun ganske lidt el, og på den måde er det en både miljøvenlig og relativt billig løsning,« forklarer han.

Geografiske udfordringer

Trods de økonomiske og miljømæssige fordele ved fjernkøling; en metode, der i mange år har været brugt i eksempelvis Sverige og Finland, er det i Danmark indtil videre kun få, store udbydere – som Hofor samt Høje Taastrup og Frederiksberg Forsyning – der tilbyder det.

Der er også stadig relativt få kunder – i Hofor 62. Men aktiviteten giver allerede et solidt overskud: i 2016 14,4 mio. kr. ud af en omsætning på 44,7 mio. kr.

Udfordringen fremadrettet er blandt andet geografisk og infrastrukturel: Det kan simpelthen ikke betale sig at anlægge slangerne til at transportere kølevandet i områder, hvor der ikke er en stor kundetæthed.

»Vores kunder, eksempelvis Magasin, Arp Hansen Hoteller og Hotel D’Angleterre, ligger typisk ret tæt på vores køleanlæg ved de gamle turbinehaller. Det skyldes, at det er dyrt at skulle anlægge lange ledninger ud af byens centrum, med mindre det er til et område som f.eks. Ørestad, hvor der potentielt er mange kunder. Men hvis det er en lille frisør i Valby, der ringer til os og beder om et tilbud på køling, hvor vi ville være nødt til anlægge en 2 km lang ledning, så er vi ikke konkurrencedygtige. Det er derfor, vi i vores forretningsmodel starter med at afdække nogle områder, hvor der er stor kundetæthed, så det kan betale sig at anlægge ledninger der,« uddyber Bøgeskov.

21BUENYHED-093917.jpg

Langt hovedparten af de kunder, der køber fjernkøling hos Hofor, gør det med henblik på såkaldt ’komfortkøling’, hvor formålet er at etablere en indendørs temperatur, som er behagelig for medarbejderne, kunderne og andre, der færdes i bygningen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen