Del : SMS
Berlingske Business

Nu får Nordhavn sin sidste bid metro - men der kommer mere

orientkaj1
Overskrift
Sådan kommer metrostationen Orientkaj nok til at se ud - den åbner i 2019/2020 som endestation på den lille metrogren til Nordhavn. Senere forlænges afgreningen formentlig med en sløjfe eller ring med flere stationer, når Nordhavn er mere udbygget. Foto:
orientkaj2
Overskrift
Arbejdet med den kommende Orientkaj station og cirka 300 meter højbane skal udføres af to tyske entreprenører, Hochtief og Züblin. Samlet bliver metrogrenen til Nordhavn på 2,3 kilometer med to stationer, en prislap omkring tre milliarder kroner og forventet åbning 2019/2020.

To tyske entreprenører skal bygge den foreløbig sidste del af metrogrenen til Nordhavn - med højbane og station. Men Nordhavn skal have endnu mere metro.

Artiklen fortsætter under annoncen

En tysk alliance af byggekoncernerne Hochtief og Züblin skal også stå for sidste del af Nordhavnsgrenen på den københavnske metro. I forvejen anlægger duoen første del af grenen, og nu har Metroselsakbet udpeget alliancen til at udføre den 100-125 millioner kroner store opgave med 300 meter højbane og Orientkaj Station.

hus

Den nye metrolinje til Nordhavn åbner 2019/2020 og bliver på 2,3 kilometer, hvoraf cirka to kilometer skal være tunnel. Den samlede pris er omkring tre milliarder kroner og omfatter to metrostationer, Nordhavn og Orientkaj, der bliver foreløbig endestation.

23BUSmetro.jpg

Med tiden er det tanken, at metrogrenen på Nordhavn kan udbygges med en sløjfe eller ring ud over hele den kommende Nordhavn-bydel – også på arealer, som endnu ikke eksisterer, men skal inddæmmes fra havet med jord fra byggepladser og netop metroarbejde.

Se billedserie fra Nordhavn - også af de arealer, som er ved at blive inddæmmet

De langsigtede planer for Nordhavn omfatter 18.000 boliger til 40.000 indbyggere og dertil 40.000 arbejdspladser, især på kontorer. Der er anlagt en ny, lang krydstogtkaj, ligesom den første skole er på vej. Udviklingen af den sydligste del af Nordhavn, Århusgadekvarteret, er allerede nået langt med stribevis af byggeri af såvel kontorer som boliger og såvel nybyggeri som renovering eller genbrug af eksisterende  bygninger, for eksempel flere tidligere siloer.

Nordhavnen

Metroen i København omfatter de to »gamle« linjer fra Vanløse til Ørestad/Vestamager henholdsvis lufthavnen. Formentlig i 2019 åbner metrocityringen og herfra kommer lidt senere grenen ud til Nordhavn - nogle år senere følger endnu en afgrening, nemlig til Sydhavnen med fem stationer.

Hochtief-Züblin-alliancen vandt den foreløbig sidste metrobid på Nordhavn foran de danske entreprenører Aarsleff og C.G. Jensen samt svenske Skanska. Züblin er efterhånden blevet stor på det danske marked og står blandt andet for Nordhavns-vejtunnelen og er ved at opføre Axel Towers-kontortårnene på den gamle Scalagrund over for Tivoli.

Nordhavnstunnel

hus

Hochtief er ifølge Metroselskabet tunnelekspert og står eksempelvis bag en stor fjernvarmetunnel under København.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere